"Financování programů EU probíhá na základě předfinancování zdroji ze státního rozpočtu. To působí jako určitý „polštář“ ve prospěch příjemců dotací, nicméně také vytváří rizika pro státní rozpočet v případě zdržení plateb z EU, což se stalo právě v loňském roce," uvedl Kalousek.
V roce 2011 byly pozastaveny certifikace plateb pro operační programy Doprava, Životní prostředí a ROP Severozápad Ústeckého a Karlovarského kraje. Platby nyní nejsou propláceny ani u programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. "Díky problémům v těchto programech se schodek prohloubil asi o 12,8 miliardy korun, tedy o 7,8 miliardy korun oproti schválenému rozpočtu," dodal ministr.
Běžné hospodaření státu podle ministerstva ovlivnily v létě schválené úspory. Celkem šlo podle Kalouska asi o 70 miliard korun, většinou ve výdajích rozpočtu. "Bez těchto úspor by deficit státního rozpočtu v hotovostní metodice převyšoval 200 miliard korun," uvedl ministr.
V případě deficitu veřejných financí původně ministerstvo počítalo s deficitem veřejných financí 4,6 procenta HDP, který v průběhu roku revidovalo na 4,2 procenta. "Všechno nasvědčuje tomu, že původní cíl vlády dosáhnout salda vládního sektoru v poměru k HDP ve výši 4,6 procenta jsme splnili s velkou rezervou. Aktuálně jej odhadujeme na 3,7 procenta HDP," uvedl ministr. Podle metodiky EU známé jako ESA 95 činil schodek státního rozpočtu jako součást veřejných rozpočtů 124,2 miliardy korun.
Loni se v rozpočtu podle Kalouska také projevily některé mimořádné vlivy, jako například o pět miliard vyšší odvod do rozpočtu Evropské unie na základě revizí hrubého domácího produktu, které provedl Český statistický úřad.
Podle náměstka ministra financí Jana Gregora se ale národní část rozpočtu vyvíjela lépe, než se očekávalo: "Výpadky v daňových příjmech byly víceméně kompenzovány úsporami v oblasti úrokových nákladů ze státního dluhu," uvedl.