Úřad začal takzvané terminační poplatky výrazně snižovat v roce 2009. Sliboval si od toho pokles maloobchodních cen volání, k tomu ale operátory nepřiměl. Například loni se průměrná cena minuty hovoru snížila jen o desetinu a o rok dříve o šest procent.
"Lze očekávat, že v průběhu roku bude vydáno nové rozhodnutí o ceně. ČTÚ očekává, že dojde k dalšímu snižování velkoobchodních cen za terminaci," uvedl Malina. Před tím ale musí úřad provést analýzu hospodaření operátorů za loňský rok.
Po loňské kritice a obviňování z nečinnosti chce letos ČTÚ zvýšit tlak, aby operátoři koncové ceny snížili. Zvažuje například zavedení regulace mobilního trhu. Větší tlak na ceny si slibuje i od otevření trhu pro takzvané virtuální operátory, kteří by využívali síť některé ze zavedených firem na trhu, nebo od vstupu nového hráče v rámci aukce kmitočtu pro rychlé mobilní sítě.
Úřad dosud poplatky stanovoval na základě analýzy historických nákladů. Pro rok 2013 už chce poplatky počítat podle metodiky dlouhodobých přírůstkových nákladů doporučené Evropskou komisí. ČTÚ předpokládá, že rozhodnutí o ceně podle nové metodiky vydá v prosinci 2012.