ČOI: Čtvrtina cestovních kanceláří a agentur klamala spotřebitele

05.01.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 5. ledna (ČTK) - Více než čtvrtina (28,2 procenta) cestovních agentur a kanceláří nějakým způsobem klamala spotřebitele. Vyplývá to z výsledků 284 kontrol, které loni provedla Česká obchodní inspekce (ČOI) . Nejčastěji poskytovatelé služeb v cestovním ruchu zákazníkům zamlčovali informace, nebo je informovali nepravdivě o celkovém rozsahu služeb a cen. Inspekce rovněž řešila celkem 154 stížností od spotřebitelů.

"výsledky kontrol byly o něco lepší než v předchozím roce," řekl ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek. V roce 2010 našla inspekce nedostatky zhruba u třetiny kontrolovaných touroperátorů. Loni inspekce rozdala 55 cestovním kancelářím a agenturám pokuty v celkové výši 362.000 korun.

Nejčastějším přestupkem, který inspekce zjistila, bylo zatajování a chybné informování klientů o podmínkách reklamace. Poskytování řádných informací o rozsahu, podmínkách a správném postupu při uplatňování reklamací je podle Štěpánka dlouhodobý a trvalý problém. Celkem se této nekalé obchodní praktiky touroperátoři dopustili v 21 případech.

V 17 případech inspekce odhalila mylné, zkreslené nebo nepravdivé informace, které mohly mít zásadní vliv na rozhodnutí spotřebitele při uzavírání smlouvy. Ve 14 případech obchodníci zákazníky neseznámili s cenou a v devíti případech s informacemi o podmínkách a rozsahu poskytovaných služeb. Nedostatky v přijímání a vyřizování reklamací inspekce odhalila v dalších devíti případech.

ČOI se při kontrolách poskytovatelů služeb v cestovním ruchu zaměřuje výhradně na oblast formálních povinností, které v případě prodeje služeb vyplývají ze zákona. Podle Štěpánka by samotní spotřebitelé měli při výběru dovolené věnovat věnovat větší pozornost smluvním podmínkám a mohli by tak předejít značnému množství problémů, na které si následně stěžují. Dále by se zákazníci měli seznámit s širší nabídkou služeb na trhu a zhodnotit výhodnost nabídek u více poskytovatelů a nebo si sami aktivně hledat reference od předešlých zákazníků prostřednictvím internetu.

Výsledky kontrol u cestovních kanceláří a agentur v roce 2011 Inspektorát počet kontrol počet zjištění8 zjištění v % Středočeský a Hl. město Praha 66 23 34,8 % Jihočeský a Vysočina 23 6 26,1 % Plzeňský a Karlovarský 73 15 20,5 % Ústecký a Liberecký 46 8 17,4 % Královéhradecký a Pardubický 25 5 20 % Jihomoravský a Zlínský 17 7 41,2 % Moravskoslezský a Olomoucký 34 16 47,1 % Celkem 284 80 28,2 %

Zdroj: ČOI

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK