"Náš předpoklad, že deficit na primárním trhu bude kolem 600.000 tun, se opírá o odhad, že z celkového objemu kolem 5,7 milionu tun ztrátových kapacit jich Čína uzavře asi 1,1 milionu," podotkl Kleinfeld na schůzce s analytiky.
Alcoa schůzku uspořádala u příležitosti zveřejnění svých hospodářských výsledků. Ve čtvrtém čtvrtletí firma utrpěla ztrátu 193 milionů dolarů (asi 3,9 miliardy Kč), zatímco o rok dříve měla zisk zhruba 172 milionů dolarů (asi 3,5 miliardy Kč). Ztráta na akcii dosáhla 18 centů ve srovnání se ziskem 15 centů na akcii o rok dříve.
Pokud by se ale nebraly v úvahu náklady na restrukturalizaci a další jednorázové účetní položky, ztráta by činila 34 milionů dolarů (zhruba 690 milionů Kč). Na jednu akcii tak vychází ztráta tři centy, což je v souladu s odhady analytiků. Tržby se zvýšily o šest procent na téměř šest miliard dolarů (asi 121,7 miliardy Kč), a překonaly odhady.
Alcoa tak investory příjemně překvapila, což se odrazilo i v růstu kurzu jejích akcií. Ty v elektronických systémech po skončení obchodování přidaly 0,8 procenta na 9,50 USD. Dařilo se jim ale už během řádného pondělního obchodování, tedy ještě před zveřejněním výsledků. Kurz totiž vzrostl o 2,89 procenta.
Alcoa odhaduje, že Číně bude letos chybět zhruba 850.000 tun hliníku. Ve zbytku světa by ale hliníku mělo být dost, Kleinfeld přebytek odhaduje na 250.000 tun. Z těchto propočtů mu vyšel i zmíněný globální deficit 600.000 tun.
Poptávka po hliníku v Číně podle Kleinfelda letos vzroste o 12 procent, růst hrubého domácího produktu Číny pak šéf Alcoy odhaduje na osm až devět procent. V příštím roce by mělo tempo růstu druhé největší ekonomiky světa zůstat prakticky beze změn. Loni spotřeba hliníku v Číně vzrostla asi o 15 procent. Čína spotřebovává asi 45 procent celosvětové produkce.
Alcoa je tradičně první společností z Dow Jonesova indexu, která ve Spojených státech zahajuje výsledkovou sezónu. Jejím výsledkům se proto na trhu věnuje značná pozornost. Alcoa je největším producentem hliníku v USA, kde se angažuje v těžbě, zpracování, i prodeji konečných výrobků. Ty se používají v řadě odvětví, například při výrobě letadel, automobilů nebo nápojových plechovek.