Některé tuzemské automobilové benziny budou příští rok méně kvalitní než benziny vyráběné a prodávané v Evropské unii, ale i na Slovensku. Země se také spolu s Polskem stane posledním ostrůvkem, kde se budou ještě v příštím roce prodávat olovnaté benziny typu Speciál a Super. V členských zemích patnáctky totiž vstupuje od 1. ledna nová směrnice, která zpřísňuje kvalitu pohonných hmot, například pokud jde o obsah benzenů či síry. Zároveň unie zakazuje pr
odej olovnatých benzinů. "U části naší produkce benzinů jejich parametry kvality nebudou odpovídat předpisům unie, to však během příštího roku odstraníme," připustil Jiří Růžek, mluvčí České rafinérské, která je jediným tuzemským výrobcem benzinů.Problém s
kvalitou se podle něho netýká nafty, kde rafinérie všechny ukazatele splňují, ani benzinů určených na vývoz do Německa a Rakouska. "Náš export tak nová evropská směrnice neohrozí," zdůraznil Růžek. Kvalita pohonných hmot je důležitá především kvůli konstrukci motorů aut, která se v Evropě vyrábějí právě na určité parametry. "U nových západních aut už jsou i nové motory. Pokud by se používal špatný benzin, tak auto třeba méně táhne nebo později reaguje na přidání plynu. To však laický řidič vůbec nemůže rozpoznat," tvrdí obchodní ředitel Slovnaftu Moravia Ondrej Kresan.V tuzemsku zmizí z trhu olovnaté benziny podle schváleného zákona od 1. ledna roku 2001. "Majitelé starých aut, která potřebují olovnatý benzin, je však nemusí házet ze skály," říká Růžek. Rafinérie totiž budou vyrábět i určité množství benzinů, u nichž olovo nahradí jinou příměsí se stejnými vlastnostmi. Kvalita tuzemských bezolovnatých benzinů by se měla zvýšit se zavedením nové technologie, kterou rafinérie budují v Kralupech. Dokončení in
vestice se očekává v polovině roku 2001.Zdroj: MF Dnes z 20. 12. 1999