"Pivní turistika je určitým druhem zážitkové turistiky. V pivovarech se návštěvníkům předvádí celkový proces výroby piva spojený s ochutnávkou piva a možností zakoupení suvenýrů," uvedl Beránek. Na exkurze zvou turisty jak velké pivovary, tak malé pivovary, kterých v Česku stále přibývá.
Turistické návštěvy pivovarů jsou velmi účinnou reklamou. Z tohoto důvodu podle Beránka vznikají i v Česku po vzoru Bavorska takzvané Pivní stezky. Jejich cílem je nabídnout domácím i zahraničním turistům nová zajímavá místa vhodná pro návštěvu.
Plzeňské pivovary Prazdroj a Gambrinus, Pivovarské muzeum a Plzeňské historické podzemí loni navštívilo rekordních 252.000 turistů. Je to meziroční jedenáctiprocentní nárůst. Nejvíce návštěvníků pocházelo z tuzemska, Německa a Ruska.
Jihočeský pivovar Budvar navštívilo v roce 2011 celkem 38.500 lidí podobně jako v roce 2010. Nejčastějšími hosty byli německy mluvící návštěvníci s téměř třetinovým podílem. Češi se na návštěvnosti podíleli z 23 procent.
Ve třetím čtvrtletí loňského roku dovolenou v Česku podle Českého statistického úřadu strávilo 4,4 milionu lidí, o 2,4 procenta meziročně více. Příjezdový cestovní ruch ve třetím čtvrtletí profitoval především z 5,1procentního meziročního nárůstu zahraničních návštěvníků. O desetinu procenta naopak klesl počet domácích turistů.