"Sezonní tržby ve Velké Británii nás zklamaly," uvedl šéf Teska Philip Clarke. "Na našem domácím trhu panují náročné podmínky a my jsme zaznamenali, že známky opatrnějšího chování mezi spotřebiteli se začínají objevovat i jinde. Z toho důvodu bylo naše hospodaření v klíčovém období roku horší, než jsme předpokládali," dodal.
Tesco vytváří zhruba 70 procent provozního zisku ve Velké Británii, která tak pro něj zůstává zdaleka nejdůležitějším trhem. Firma ale působí ve více zemích, včetně České republiky. Celosvětově je Tesco třetím největším řetězcem supermarketů na světě, první je americký Wal-Mart a na druhém místě je francouzský Carrefour.
Analytici slabší tržby kolem Vánoc očekávali, v anketě agentury Reuters ale v průměru počítali s jejich poklesem jen o 0,9 procenta. Na letošní rok čekali růst zisku zhruba o deset procent. Management ale varoval, že hodlá investovat do zákazníků, takže se ziskem se počítat nedá. Firma tak nezastírá, že chce zpět zákazníky, které jí vzala konkurence.
Tesco má v úmyslu omezit část prodejních kapacit, zaměřit se naopak chce na rozvoj nabídky služeb přes internet.
Akcie Teska na burze v Londýně v jednu chvíli spadly až pod hranici 325 pencí, a ztrácely tak více než 16 procent. Později ztráty mírně omezily a prodávaly se kolem 330 pencí. I tak to byl proti předchozímu závěru propad o více než 14 procent.