Tuzemský obchodník s elektřinou a plynem pro velkoodběratele Lumius očekává za loňský rok tržby kolem 9,3 miliardy korun. Předloni firma utržila osm miliard korun.
Na trhu dodavatelů energií pro velkoodběratele si Lumius za deset let vybudoval poměrně silnou pozici, mezi jeho klienty patří například Správa Pražského hradu či Národní galerie. Firma také loni koupila lokálního distributora elektřiny Mediaticon.
Také United Energy Trading, který je součástí Energetického a průmyslového holdingu, očekává loňské tržby kolem devíti miliard korun. "Je to nárůst přibližně o 14 procent proti předchozímu roku," sdělila ČTK manažerka firemní komunikace Dominika Nováková. Vedle dodávek elektřiny a plynu konečným zákazníkům se UET věnuje i velkoobchodnímu a přeshraničnímu obchodu se zemním plynem.
Společnost Bohemia Energy předpokládá, že loňské tržby mírně přesáhnou šest miliard korun, což představuje meziroční růst o zhruba 50 procent. V letošním roce firma čeká další růst tržeb na zhruba osm miliard korun.
Další významný alternativní dodavatel Centropol Energy očekává, že za loňský rok vykáže tržby kolem 4,5 miliardy korun, což je více než dvojnásobek roku 2010. Firma na konci roku dodávala elektřinu 240.000 zákazníků, plyn zhruba 40.000 zákazníků. Klienty firmy jsou především odběratelé z řad domácností, kteří tvoří více než 80 procent zákazníků.
Kvůli rostoucím cenám loni dodavatele elektřiny změnilo na 450.000 klientů, což je téměř dvojnásobek proti roku 2010. U plynu změnilo prodejce přes 360.000 odběratelů, tedy více než čtyřnásobek předloňského roku.
Firmy v letošním roce již tak velký počet změn dodavatelů nečekají, ale spotřebitelé si podle nich nadále budou vybírat mezi výhodnými nabídkami a alternativní dodavatelé budou pokračovat ve zvyšování tržeb. Pro nové hráče na trhu ale již příliš místa není.
Alternativní dodavatelé se snaží elektřinu a plyn výhodně nakupovat na burze a zákazníkům mohou pak nabízet zajímavé ceníky. Zvlášť v posledních týdnech klesly ceny elektřiny na trhu v důsledku obav z evropské ekonomické krize. Dominantní prodejci si naopak snaží udržet své klienty různými slevami a zákaznickými výhodami, kterých v minulém roce přibylo.