"Jako všichni výrobci lihovin jsme v tomto roce museli zdražit, protože cena lihu se zvedla o 30 procent, podražil cukr a zvýšily se ceny dalších vstupů. Ceny našich výrobků podražily o tři až čtyři procenta, Lidlu ještě méně. On ale takové ceny neakceptoval," uvedl ředitel. Požadavky Lidlu byly podle něj takové, že by mu Fruko muselo dodávat zboží se ztrátou.
Lidl změnu svého dodavatele potvrdil, informoval dnes server iHNed.cz. "Pro letošní rok jsme vybrali nového českého dodavatele, který nám nabídl zajímavější podmínky při zachování stejné kvality,“ citují HN mluvčí Lidlu Lucii Borovičkovou.
Ředitel míní, že se likérce podaří ztrátu na trhu částečně nahradit exportem. "Na našem trhu v lihovinách velký prostor už není. Nebude to úplné nahrazení, letos budeme mít určitě objemový pokles," uvedl. O zisk podle něj ale nejde, protože dodávky do Lidlu ho netvořily, částečně rozmělňovaly jenom režii výroby.
Tlak na cenu byl podle něj obrovský, že už ho likérka neunesla. Do Lidlu Fruko dodávalo pod privátní značkou, na etiketách nebylo uvedeno jako výrobce, rum, vodku a meruňkovici.
Společnost podle ředitele ukončí loňský rok se ziskem asi 20 milionů Kč před zdaněním a dvanáctiprocentním nárůstem objemu prodeje. Likérka vyrobila na 50.000 hl lihovin. O 12 procent se zvýšil i export.
V roce 2010 klesla společnosti výroba o 35 procent. Jedna ze čtyř největších českých likérek vyprodukovala 43.371 hektolitrů lihovin. Obrat tehdy dosáhl 549 milionů korun, meziročně o zhruba 30 procent méně. Pokles byl způsoben tím, že se odběratelé v roce 2009 předzásobili kvůli zvýšení spotřební daně, které začalo platit loni. Více než polovinu výroby likérky tvoří rum Tuzemák.