ŘSD chce v červenci zahájit modernizaci pěti úseků D1

20.01.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 20. ledna (ČTK) - Ředitelství silnic a dálnic chce v červenci zahájit stavební práce na rozsáhlé modernizaci dálnice D1 Praha - Brno. Stavět by se mělo na prvních pěti úsecích z celkem 21. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru má běžet postupně do roku 2018. ČTK to řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Ředitelství tento týden podalo žádosti o stavební povolení na první úseky. Veškerá potřebná povolení chce mít do konce března. Současně vypíše tendr na zhotovitele stavby. Vedle nového povrchu by D1 měla dostat moderní bezpečnostní prvky včetně svodidel a nájezdů.

"Projektové a přípravné práce směřují k zahájení stavebních prací v červenci 2012, a to za předpokladu bezkolizního průběhu stavebních řízení a výběrového řízení na zhotovitele stavby," uvedla mluvčí. Nejdále je příprava úseků Šternov - Psáře, Loket - Hořice, Větrný Jeníkov - Jihlava, Lhotka - Velká Bíteš a Velká Bíteš - Devět Křížů v celkové délce 39 km.

Nejstarší česká dálnice je již téměř deset let za svojí životností. Rovněž řada mostních a inženýrských objektů je již podle ŘSD ve stavu, kdy stavební zásah již není možné odkládat.

Celý projekt modernizace D1 ředitelství připravuje tak, aby splňoval parametry projektů spolufinancovatelných z prostředků EU. Celková výše je podle Ledvinové předmětem jednání na úrovni ministerstva dopravy. V minulosti se objevily informace, že prostředky EU nebude v tomto případě možné použít, protože jsou určeny jen na výstavbu nových komunikací. Na modernizaci dálnice je v plánu staveb dopravní infrastruktury vyčleněno 23,6 miliardy korun.

"Přestože tento scénář nepředpokládáme, strategický význam a technický stav této komunikace neumožňuje další zásadní odklad modernizace a bylo by tudíž nutné hledat jiné finanční zdroje," doplnila mluvčí.

První úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi stavbaři dokončili před 41 lety. Šlo o vůbec první dálnici na českém území. Celá D1 mezi Prahou a Brnem začala sloužit v listopadu 1980. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna se nyní vyznačuje zejména v moravské části výraznými nerovnostmi.

O zařazení modernizace nejstarší české dálnice mezi prioritní projekty rozhodlo ministerstvo dopravy loni v červnu. V minulosti vedení resortu plánovalo její rozšíření o jeden pruh v každém směru. V současnosti s tím nepočítá.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK