"Největší podíl na exportu tvořila turbodmychadla. Do Ruska jsme loni vyvezli zboží za zhruba 250 milionů korun, meziročně o téměř 45 procent více. O 55 procent se zvýšil objem vývozu do Mexika. Tam ČZ dodává turbodmychadla pro výrobní závod největšího světového výrobce zemědělské techniky, firmu John Deere, který je zároveň jedním z největších zákazníků ČZ," uvedl Pěnkava.
John Deere má pobočky po celém světě a ČZ dodává komponenty do jeho závodů v různých zemích, například do Mexika, USA, Francie či Argentiny. Vývoz do Francie se díky tomu firmě ČZ meziročně zvýšil o 93 procent. Více ČZ vyvážela i do Itálie, na Slovensko, do Finska a Turecka.
Minulý rok podnik investoval 93 milionů korun. Peníze šly například na technologie pro nové zákaznické projekty, jmenovitě do technologie nízkotlakého lití. Právě od nízkotlakého lití si firma slibuje další posílení konkurenceschopnosti v dodávkách pro automobilový průmysl.
ČZ je jedním z největších strojírenských podniků na jihu Čech. Loni mateřská organizace zaměstnávala 1035 lidí, to je o 33 více než v roce 2010. Jejich průměrný výdělek byl s téměř sedmiprocentním meziročním navýšením 21.205 Kč. Vedle kmenových zaměstnanců využívala firma ve výrobě i agenturních pracovníků.
Historie firmy sahá do roku 1919, kdy se v tehdejší Jihočeské zbrojovce vyráběly zbraně. O deset let později se výroba rozrostla o jízdní kola, v roce 1932 byla zahájena sériová výroba motorových kol a o tři roky později se objevily na trhu první strakonické motocykly. Tím začala slavná éra motocyklové produkce pod značkou ČZ. Výrobní aktivity se pak rozrostly i o výrobu řetězů a obráběcích strojů. Po válce byla továrna znárodněna a ukončena zbrojní výroba. Po privatizaci v roce 1993 se prohlubuje orientace výroby na potřeby automobilového průmyslu.