"Ve chvíli, kdy by se cena blížila 40 korunám, tak se bezesporu musí na úrovni vlády znovu otevřít debata, jakým způsobem jsme schopni danou problematiku řešit," řekl Dobeš. Částečné řešení podle něj může přinést plánované snížení sazby DPH na 17,5 procenta.
Podle stínového ministra za ČSSD a hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance není zřejmé, s jakými kompenzacemi chce ministerstvo přijít. "Spotřební daň snižovat nechtějí, DPH nemůžou," uvedl. Snížení DPH pod dohodnutou hranici 17,5 procenta, se kterou vládní koalice od roku 2013 počítá, podle Chovance ministr Dobeš dříve označil za neuskutečnitelné.
Ceny pohonných hmot, které jsou v Česku nejvyšší z okolních zemí s výjimkou Německa, poškozují i tuzemské automobilové dopravce, uvedl generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar. Podle něj ceny pohonných hmot společně s elektronickým mýtem tvoří zhruba polovinu všech nákladů, které dopravci mají. Společně s dlouhou dobou splatnosti zakázek, které se v tomto oboru pohybuje kolem 90 až 120 dní, jsou pro tuzemské dopravce stále rostoucí ceny pohonných hmot velký problém.
Podle Špryňara jsou tím ohroženy zejména malé dopravní společnosti, které ale v Česku tvoří zhruba 85 procent všech spedičních firem. Už v loňském roce v Česku činnost ukončilo kolem desetiny společností, další stovky firem by kvůli tlaku cen pohonných hmot mohly skončit v průběhu letošního roku.
Ceny pohonných hmot v uplynulém týdnu opět prudce rostly na rekordní hodnoty. Podle čtvrtečních údajů společnosti CCS se cena Naturalu 95 zvýšila v průměru o 60 haléřů na 35,96 koruny za litr. Cena nafty vzrostla o 81 haléřů na 36,64 Kč/l, což je rovněž historické maximum