"My tvrdíme a v zákoně je to přímo napsáno, že pojišťovna nemůže toto udělat, že pojišťovna musí plnit podle zákonné normy," uvedl Papež. Pokud pojišťovně cestovní kancelář nahlásila špatná čísla, musí jejím klientům zájezdy v plné výši proplatit stejně a náhradu škody vymáhat po majitelích cestovní kanceláře, uvedl. O nápravě situace a zajištění plného odškodnění pro klienty cestovní kanceláře nyní asociace jedná s pojišťovnou a ministerstvem pro místní rozvoj, které má agendu cestovního ruchu na starosti.
Smyslem zákona o povinném pojištění cestovních kanceláří proti úpadku spočívá podle ACK ČR v tom, že pojišťovna odpovídá klientovi za to, že v případě krachu kanceláře ho přiveze zpět domů a že dostane zpět peníze, které cestovní kanceláři svěřil, uvedl Papež. Pojišťovny mají povinnost si tato rizika změřit. Kvůli tomu získaly pojišťovny pravomoc kontrolovat účetnictví cestovních kanceláří, dodal s tím, že tato rizika nemůže přenášet na spotřebitele. Ti podle něj pochopitelně nejsou schopni posoudit, zdali je pojištění cestovní kanceláře uzavřeno v dostatečné výši.
Výše pojistné částky na kterou se cestovní kanceláře musí ze zákona povinně pojistit, je podle Papeže 30 procent obratu z prodeje zájezdů. CK Parkam Holidays byla podle deníku Mladá fronta Dnes u pojišťovny Generali proti úpadku pojištěna na částku 8,5 milionu korun. Na každého z jejích přibližně 3000 klientů by tak teoreticky připadlo plnění ve výši necelých 3000 korun, píše MfD. Do insolvenčního řízení se podle deníku navíc vedle klientů přihlásily i firmy, kterým cestovka dluží.