"Po uvážení délky trvání deliktu ve specifickém období liberalizace telekomunikačního trhu, dospěl jsem k závěru, že je nutné pokutu zvýšit," stojí v rozhodnutí, které ale zároveň upozorňuje na řadu složitých právních okolností, které úředníci musejí zohlednit.
K předsedovi ÚOHS se případ vrátil zpět od soudů. Rafaj v lednu částečně zrušil původní stanovisko úředníků z roku 2003. Ztotožnil se s jejich argumenty, ale přikázal jim, aby znovu stanovili výši pokuty.
Český Telecom pokutu dostal za zneužití dominantního postavení. Firma prý v letech 2001 a 2002 vytvořila smlouvami na některé cenové plány bariéru pro rozvoj konkurence na telekomunikačním trhu. Ve smlouvách na tarify Premium, Benefit, Business Optimal, Top a Business Platinum Combi se snažila zavázat si dlouhodobě své klienty různými slevami či výhodami. Tím cenově diskriminovala ostatní, kteří smlouvy neuzavřeli.
Telekomunikační společnost se proti rozhodnutí ÚOHS odvolala ke Krajskému soudu v Brně. Ten nejdříve její žalobu zamítl, firma však původně uspěla u Nejvyššího správního soudu a posléze i u Krajského soudu v Brně. Poté se věcí znovu zabýval Nejvyšší správní soud, který se pro změnu postavil na stranu antimonopolního úřadu. Krajský soud v Brně pak loni případ posunul zpět k Rafajovi.
Telefónica O2 podle dostupných informací sankci zaplatila, stát ji ale po jednom z průběžných soudních rozhodnutí musel vrátit. Firma následně dokonce žádala stát o vyplacení úroků z pokuty.