V prosinci jich v kraji jezdilo osm, dnes jich je 14, jeden je ale po střetu s padlým stromem v opravě. "Poslední dva vozy bychom měli dostat v únoru," řekl dnes ČTK mluvčí Českých drah Radek Joklík. Důvodem zpoždění dodávek jsou problémy na straně dodavatele, dodal.
To ale podle Seppa Liberecký kraj nezajímá a chce využít všech sankcí, které mu smlouva na Jizerskohorskou železnici dává. Problémem totiž není jen opožděné dodání vlaků, ale také nedodržování jízdních řádů v regionu. Jen v případě smlouvy na Jizerskohorskou železnici může v krajním případě pokuta za celý rok dosáhnout podle smlouvy až 25,8 milionu korun. O sankcích by měl podle Seppa kraj rozhodnout do března.
Jizerskohorská dráha představuje zhruba 35 procent regionální dopravy v Libereckém kraji. Zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu. Tendr na zajištění dopravy vypsal Liberecký kraj už v roce 2008, podmínkou byly lepší služby a moderní vlaky. Do soutěže se přihlásilo pět zájemců. Nejvýhodnější nabídku podaly právě České dráhy. Jezdí za 107,90 Kč za kilometr a zakázku získaly na 15 let.
Nové vlaky pro Jizerskohorskou železnici stály České dráhy bezmála 878 milionů korun, z toho 35 procent poskytly evropské fondy. Vozový park v Libereckém kraji bude po jejich dodání patřit k nejmodernějším v zemi. České dráhy chtějí nakoupit pro kraj ještě další čtyři vozy podobného typu. Jezdit mají na trati z Liberce do České Lípy. Dráhy předpokládají, že by vozy měly na frekventované trati začít jezdit do konce roku 2013.