Žádost o ochranu před věřiteli podala vedle American Airlines i mateřská společnost AMR. Skupina má celkem zhruba 88.000 zaměstnanců, včetně divize American Eagle, která zajišťuje lety na krátkou vzdálenost. Podle ředitele podniku Thomase W. Hortona by se firma chtěla vrátit k zisku, když každoročně sníží výdaje o více než dvě miliardy dolarů (asi 38 miliard Kč) a naopak o jednu miliardu dolarů (asi 19 miliard Kč) zvýší tržby.
"Proces restrukturalizace využijeme k nezbytným změnám, abychom beze zbytku splnili naše cíle a plně využili solidních základů, které jsme položili," uvedl Horton ve zprávě zaměstnancům. V rámci snižování nákladů firma podle něj hodlá restrukturalizovat dluhy a změnit smlouvy o pronájmu letadel. Vyřadí také starší stroje a změní pracovní smlouvy.
Pokud se aerolinky nedokážou se zástupci odborů dohodnout na snížení pracovních nákladů, firma by mohla požádat konkurzní soud v New Yorku, aby změny vynutil. Federální zákony ale vyžadují, aby se firma nejprve snažila se zaměstnanci dohodnout.
Společnost AMR za prvních devět měsíců loňského roku prodělala zhruba 884 milionů dolarů (asi 16,9 miliardy Kč). Ztrátu kolem 904 milionů dolarů (asi 17,3 miliardy Kč) utrpěla jen za prosinec. Od roku 2001, kdy se aerolinky začaly potýkat s problémy, už firma prodělala více než 11 miliard dolarů (asi 210 miliard Kč).
AMR je zatím posledních z významných amerických aerolinek, které prošly režimem bankrotové ochrany. Stejnou cestu, jak se zbavit vysokých nákladů, už v posledních deseti letech zvolily firmy United Airlines, Delta Air Lines i US Airways. Společnost Continental, která je teď součástí United, si bankrotem prošla v 90. letech.