Mluvčí ČD Radek Joklík uvedl, že důvodem je změna konfigurace vlaků kvůli požadavkům německých drah Deutsche Bahn. S nimi dráhy jednají o nasazení těchto vlaků mezi Prahou a Hamburkem. "Namísto sedmivozových souprav chtějí v každém vlaku osm vagónů," řekl serveru Joklík.
Podle šéfa českého zastoupení Siemens Mobility Jana Maje ale navýšení o 16 milionů eur (zhruba 400 milionů korun) neznamená, že jeden vůz navíc bude stát tolik. Jde o podstatné změny v interiéru i konstrukci vozu. Úplně například z vlaku mizí Premium Class, upřesnil Maj. Osmivozové mají jezdit do Německa, sedmivozové do Rakouska.
Server píše, že nejvyšší a nejdražší třída ve vlaku jezdí u rakouských drah poloprázdná a ČD se ji rozhodly pro své potřeby neobjednat. Namísto toho ji nahradí dalším vagonem první třídy, což je požadavek německé strany.
Joklík doplnil, že celkový počet sedaček ve všech soupravách stoupne ze 6752 míst na 7355 sedaček. Navíc bude mít každá jednotka v posledním voze víceúčelový oddíl až pro deset jízdních kol a pro objemná zavazadla. Tím se ještě zvýší ekonomická výhodnost projektu, míní mluvčí.
ČD mají smlouvu se Siemensem uzavřenou od loňského září. Zkoumal ji Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a provázely ji protesty zejména Škody Transportation.
Podle původní smlouvy mají ČD za jednotky zaplatit pět miliard Kč. Dalších 50 až 100 milionů korun budou stát úpravy škodováckých lokomotiv 380, které mají jednotky táhnout. Škoda je ale stále nemá ještě schválené pro provoz. Hotová není ani smlouva mezi Siemensem a Škodou. Podmínkou pro nákup vlaků je pro ČD smlouva s Deutsche Bahn, která zatím není podepsaná.
Dráhy přesto věří, že uspějí. Do konce března mohou nákup ještě zrušit. ČD nakupují vlaky bez veřejné soutěže, využily opci rakouských drah, které neodeberou nakonec tolik vlaků, kolik původně uvažovaly. Rakouské dráhy ale nákup nových vozů řádně soutěžily, napsal iDnes.cz.