Jak dnes uvedl server Aktuálně.cz návrh počítá s tím, že účelové omezení státní podpory ke stavebnímu spoření přijde s velkou pravděpodobností až o rok později, než jej ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) původně plánoval. Změna by tak měla být platná až od roku 2014 místo původně plánovaného roku 2013. "Znamená to, že takzvané účelové vázání jen na bydlení by se týkalo státní podpory, na kterou vznikne nárok nejdříve v roce 2014, tedy vyplácené v prvních měsících roku 2015," uvedl server s tím, že změna by se týkala nejen nových, ale i dříve uzavřených smluv o stavebním spoření.
V případě využití státního příspěvku jako spoření na stáří se ovšem do třetího penzijního pilíře převede nejen podpora, ale celá naspořená částka, upozorňuje materiál. Návrh na využití stavebního spoření na zaplacení školného na vysokých školách pak bude podle MF předložen v rámci připravovaného zákona o vysokých školách. Systém státní podpory ani její výše by se podle návrhu změnit neměl. Nyní je maximální podpora 2000 korun ročně.
Člen představenstva stavební spořitelny Wüstenrot Pavel Pektor již dříve upozornil, že prokázání účelového využití státní podpory nic neřeší a jen zvýší administrativní náročnost celého systému. Podle ministerstva půjde účel prokázat například fakturou, dokladem o zaplacení materiálu nebo provedení práce, či čestným prohlášením. Kontrolovat to mají stavební spořitelny.
Zpřístupnění stavebního spoření i univerzálním bankám odůvodňuje ministerstvo financí posílením konkurenčního prostředí a stability systému. "Ten je totiž v současnosti kriticky závislý na státní podpoře a jakýkoli další zásah státu do výše státní podpory může vést k problémům stavebních spořitelen s likviditou, a tedy narušení stability systému," uvedlo MF. Tato změnq by měla být účinná od roku 2015. Omezení státní podpory navrhlo v minulosti ministerstvo financí.
Banky budou moci podle návrhu požádat o rozšíření licence o poskytování stavebního spoření. "V případě rozšíření licence na poskytování stavebního spoření se na ně budou nově vztahovat povinnosti stanovené zákonem o stavebním spoření," uvádí materiál. Zároveň stavební spořitelny se budou moci transformovat na univerzální banky.
Označení "stavební spoření" by podle návrhu mělo být užíváno pouze pro produkt, který stát podporuje a dotuje ve smyslu zákona o stavebním spoření, a nikoli pro jiný komerční produkt. Označení stavební spořitelna v obchodní firmě bude moci využívat pouze stavební spořitelna - specializovaná banka, která poskytuje pouze stavební spoření.
Problémem ovšem podle stávajících stavebních spořitelen je, že v případě poskytování stavebního spoření univerzální bankou nebude banka limitována ve způsobu využití vkladů. "ČR by byla jediná země na světě, kde by stavební spoření fungovalo jinak než v uzavřeném systému. Pokud by takový systém neexistoval, tak vklady mohou být investovány kamkoliv, peníze by odcházely mimo ČR," uvedl k tomu dnes místopředseda představenstva Českomoravské stavební spořitelny Manfred Koller. Navíc by podle něj spořitelny nemohly klientům garantovat pevné úrokové sazby a nárok na úvěr ze stavebního spoření.
"Univerzální banky však budou stejně jako stavební spořitelny vázány smlouvami ze stavebního spoření, ze kterých plyne účastníkům právo na získání úvěru ze stavebního spoření za splnění určitých podmínek," uvádí materiál.
Stavební spořitelny poskytují úvěry ze svých zdrojů, tedy z vkladů klientů, kteří si spoří. Naopak hypoteční banky si na úvěr, který pak následně poskytnou klientovi, většinou půjčují a úrokové sazby závisí na délce doby fixace a ceně peněz na mezibankovním trhu.
"Lze očekávat budoucí snížení výdajů státního rozpočtu ČR v případě, že navržené změny povedou ke snížení atraktivity stavebního spoření, snížení počtu účastníků a tedy i nároků na státní podporu. Výši tohoto rozpočtového dopadu nelze v tuto chvíli predikovat," uvedlo dále v materiálu ministerstvo financí.