"Za celý loňský rok si maloobchod připsal reálný nárůst necelá dvě procenta, tedy o něco více než za rok 2010, avšak bez aut a pohonných hmot to bylo jen procento jedno. Výsledky obchodu nejsou tedy nijak ohromující a navíc v roce 2012 se dá čekat, že budou ještě horší," sdělil dnes ČTK Petr Dufek z ČSOB, podle kterého vyšší inflace doprovázená jen pomalým zvyšování mezd letos povede k reálnému poklesu výdělků domácností. "Nadešel rok úspor, který obchodníci samozřejmě pocítí také," podotkl.
Loňský rok pro maloobchodníky podle Miroslava Frayera z Komerční banky dopadl o něco lépe než rok 2010, nicméně vyhlídky na letošní rok příliš optimistické nejsou. "Dochází k postupnému ekonomickému ochlazování ve světě, což by mělo mít i nepříznivý dopad na trh práce. Útratám domácností nenahrává ani fiskální restrikce, impulz nemohou spotřebitelé čekat ani z vývoje reálných mezd, kde očekáváme pro letošní rok jejich pokles," upozornil Frayer, podle kterého by maloobchodní tržby letos měly klesnout o 1,9 procenta.
Prosincové maloobchodní tržby podle Frayera ale překvapily růstem o 1,6 procenta. "Překonaly tržní i naše očekávání. Tahounem byl opět motoristický segment, ale ve srovnání s předešlými měsíci výrazněji k prosincovému růstu přispěl i prodej nepotravinářského zboží," uvedl Frayer. "Domácnosti v prosinci hodily starosti za hlavu a snažily si poslední měsíc v loňském roce užít. Jeden měsíc však není schopen zvrátit vývoj tržeb za celý rok," dodal Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.
Michal Kozub z firmy Home Credit upozornil, že poslední úspěšné Vánoce zažili obchodníci naposledy v roce 2007. "Od té doby se jejich prosincové tržby hlavně vinou krize stále zmenšovaly. Nejdramatičtější propad nastal už v roce 2008, kdy tržby klesly o 5,4 procenta. Loni se konečně situace obrátila pozitivním směrem," uvedl.
Prosinec podle Pavla Sobíška z UniCredit Bank potvrdil stagnující spotřebu domácností, což bylo patrné po celé druhé pololetí loňského roku. Samotný prosinec vykázal mírně nadprůměrné výsledky, když meziroční index tržeb bez automobilového segmentu poprvé po čtyřech měsících vzrostl. "Je patrné, že domácnosti, které během podzimu prokazovaly značnou úspornost ve svém spotřebním chování, na výdajích souvisejících s Vánocemi nešetřily. To se projevilo růstem ve většině skupin spotřebního zboží s výjimkou potravin a pohonných hmot," podotkl.
Další vývoj maloobchodu vidí pesimisticky také Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance. "Krize v eurozóně se projeví na všech frontách. Celá Evropa směřuje do recese a ČR tam směřuje také. Místo toho, aby se domácnosti dočkaly nějakých stimulů, dostaly podpásovou ránu ve formě zvýšení nižší sazby DPH. Všude se bude šetřit. Jedinou cestou, jak zabránit růstu cen, bude prodej na první pohled stejného výrobku, ale s nižší váhou nebo objemem," míní Pikora, který letos očekává pokles maloobchodních tržeb v průměru o dvě procenta. "To je špatná zpráva pro majitele obchodních komplexů. Obáváme se, že je v ČR až moc prodejen a že mnohé z nich budou s přicházející recesí zavřeny," dodal.