Podle pověřeného ředitele Ředitelství silnic a dálnic Reného Poruby se po novém roce změnilo složení vozového parku a dopravci začali více využívat ekologické vozy plnící normu euro 5. Právě pro ekologická auta totiž stát sazbu mýtného nezvyšoval.
"Ekologický efekt skutečně nastal, v lednu nám meziročně narostly jízdy vozidel s nejlepší emisní třídou 5 o 43 procent," uvedl Poruba. Zatímco kamiony s nejlepší emisní třídou jezdily téměř o polovinu více, u méně ekologických kategorií nastal pokles. Kamiony s emisní třídou 4 jezdily o šest procent méně a s emisní třídou 3 o 16 procent méně. Provoz kamionů s euro 2 klesl o čtvrtinu a u ještě méně ekologických kategorií byl pokles 30procentní.
V pracovní dny výběry mýta šplhají do intervalu 30 až 32 milionů korun. Měsíční pak budou atakovat hranici tři čtvrtě miliardy korun, vyjma prvních dvou měsíců ledna a února, na které mají vliv doběh svátků z přelomu roku a také dopravní komplikace související s mrazem a sněhovou pokrývkou.
"Pokud bychom měli udělat predikci podle prvního měsíce, celý rok 2012 by mohl přinést kolem devíti miliard korun na vybraném mýtném," uvedl generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix.
Mýtná povinnost se již více než dva roky vztahuje na všechna nákladní vozidla, jejichž hmotnost přesahuje 3,5 tuny. Kategorie menších vozidel do 12 tun se přitom na vybraném mýtném podílí 11 procenty, těžší kamiony generují 88 procent výnosů a nově vytvořená kategorie autobusů se na výběrech podílí jedním procentem. V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno přes 591.000 vozidel. Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci a technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje firma Kapsch.