Na devítikilometrovém úseku dálnice mezi Bělotínem a Ostravou ŘSD reklamuje 901 vad. Podle ředitelství firma použila nevhodný stavební materiál, kvůli kterému se povrch vozovky vlní, proto ji státní organizace vyzvala k převzetí stavby. Tomu se ale firma brání. Materiál si prý přímo objednalo ŘSD.
"Naše stanovisko zůstává stejné, zatím tam (v dopise ŘSD) nebylo nalezeno nic, o co by se dalo opřít to, že nám předávají silnici," řekla Kučerová. Na důkladné prozkoumání stanoviska ale Eurovia neměla dostatek času, připustila. Společnost podle ní nicméně mrzí, že se o vrácení stavby dověděla z médií a nikoliv oficiálně od ŘSD.
Informaci o vrácení stavby v úterý v pořadu Impulsy Václava Moravce oznámil pověřený ředitel ŘSD René Poruba. Firmu ŘSD vyzvalo k tomu, aby převzal stavbu zpět a uvedl ji do souladu se smlouvou o dílo. ŘSD prý bylo uvedeno v omyl v použití materiálu, když Eurovia CS použila ocelárenskou strusku. "Neviděli jsme ještě žádný dokument ze strany Eurovie, že opravdu měli odsouhlasený tento materiál," řekl Poruba. Problematická struska podle něj může být na celých devíti kilometrech úseku, stavitel mluví jen o dvou kilometrech.
V zadávací dokumentaci stavby, smluvních podmínkách i zvláštních technických kvalitativních podmínkách stavby podle Poruby není o ocelárenské strusce ani zmínka v pozitivním slova smyslu. V jedné příloze, která je zpracovaná společností Unigeo, je řečeno, že ocelárenská struska je naprosto nevhodný materiál pro použití do náspu dálnice, uvedl.
Poruba doplnil, že ŘSD bude čekat na odpověď Eurovie CS v přiměřené lhůtě, zhruba 30 dnů. "Pokud do té doby zhotovitel neodpoví, budeme postupovat dále v dalších právních krocích," řekl rádiu.
"Stavbu jsme postavili a předali tak, jak smlouva ukládala a také reklamace se řeší v souladu se smlouvou. ŘSD přebíralo každou vrstvu, všechny materiály byly schváleny, což můžeme doložit. Stavba také byla řádně zkolaudována," uvedla Kučerová.
Problematický úsek dálnice postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala Eurovia CS. Úsek je v provozu od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dostavět poslední část mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.
ŘSD tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun. Podle Eurovie ovšem škody dosahují jen 125 milionů korun. Taková částka představuje zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle ředitele firmy Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.