Za poklesem prodeje stály lednové oslavy lunárního nového roku. V únoru by však poptávka podle odborníků mohla oživit. "Loni připadl přelom lunárního roku na únor. Letos to byl ale leden, navíc krátce po oslavách nového roku (podle západního kalendáře). To pro prodej osobních automobilů skutečně není dobré," uvedl analytik John Ceng z poradenské společnosti LMC Automotive.
Růst prodeje osobních aut v Číně již loni prudce zpomalil na pět procent ze 33 procent v roce 2010. Důvodem je řada faktorů od konce daňových pobídek k nákupu malých vozů po snahy místních úřadů zmírnit problémy s dopravními zácpami ve velkých městech, napsala agentura Reuters.
"Prodej automobilů v Číně je velmi obtížné přesněji předpovídat. Vládní politika zde obvykle hraje velkou roli a může snadno podpořit nebo utlumit poptávku," upozornil analytik Šeng Jie z poradenské firmy Ipsos. "V letošním roce však není důvod k přílišnému pesimismu díky růstovému potenciálu v menších městech," dodal.
Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích.