Tramvajím 15T se po každých 20.000 km musí měnit kola

09.02.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 9. února (ČTK) - Nové pražské tramvaje 15T Forcity musí po ujetí každých 20.000 kilometrů na revizi, vyměňují se jim vadná kola. Podle výrobce Škody Transportation jde o preventivní kontroly, vada nemá vliv na bezpečnost jízdy. ČTK to dnes řekla mluvčí Škody Lubomíra Černá. Kola už byla vyměněna u 25 ze 44 dodaných tramvají. Náklady na výměnu hradí výrobce v rámci záručního servisu. Kolik Škodovku výměny stojí, Černá neuvedla.

Závady, které spočívaly v protočení obruče vůči náboji jízdního kola, se začaly objevovat už loni. V září pak dopravce oznámil, že část tramvají odstaví. "Tramvajím jsme zakázali jezdit více než 20.000 kilometrů. Limit je bezpečně nastavený, takže už se závady neprojevily," řekl ČTK technický ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Jan Šurovský. Podle něj se u některých tramvají budou kola vyměňovat už podruhé, 20.000 kilometrů totiž tramvaj v běžném provozu ujede zhruba za tři měsíce.

Podle Černé se vady v odpružení kol nedají poznat na novém kole, ale až po ujetí určitého počtu kilometrů. "Je třeba ale zdůraznit, že závada nemá žádný vliv na bezpečnost provozu a cestujících," uvedla Černá.

Kola škodovce dodává německá firma GMT, škodovka nyní testuje také kola jiného tuzemského výrobce. "Koly GMT jsou vystrojeny pouze ty tramvaje, které byly vyrobeny v loňském roce. Nové tramvaje jsou osazeny upravenými koly, z nichž výrobce podle jeho vyjádření tuto kusovou vadu už odstranil. Přesto budeme i nadále v rámci zajištění bezpečnosti provozu a cestujících tyto kontroly provádět i na nově dodaných tramvajích," uvedla Černá. Jakými koly bude vybavena další dodávka pražských tramvají, se podle Černé rozhodne v polovině roku.

Pražský dopravní podnik se Škodou Transportation uzavřel kontrakt na dodávku 250 tramvají, hodnota zakázky je zhruba 19 miliard korun. Podle analýzy, kterou si nechal vypracovat pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS), je nákup pro Prahu nevýhodný. Nové tramvaje měly už ve zkušebním provozu závady na pantografech. Smlouvu ale zřejmě není možné vypovědět.

Podnik navíc nemá na nákup dostatek peněz, na letošní dodávku si formou směnky půjčí zřejmě čtyři miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK