Mráz způsobil klientům pojišťoven tisíce škod za desítky mil. Kč

10.02.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 10. února (ČTK) - Tuhý mráz, který sužuje Českou republiku druhým týdnem, způsobil klientům pojišťoven již tisíce škod za celkem desítky milionů korun. Poškodil hlavně vodovodní potrubí, stupačky či topná zařízení. Problémy se nevyhýbají ani motoristům, kterým zamrzá nafta či se vybijí autobaterie. Vyplývá to z ankety ČTK mezi největšími tuzemskými pojišťovnami.

Česká pojišťovna eviduje v souvislosti se silnými mrazy posledních dní již přibližně 700 škod v řádu milionů korun. Zatímco v minulém týdnu hlásili klienti v průměru třicet škod z mrazu denně, v pondělí 6. února to již bylo 150 případů, nejvíce pak ze severní Moravy, uvedl mluvčí ČP Tomáš Zavoral.

Allianz má nahlášeno zhruba 200 škod, které souvisejí s tíhou sněhu, mrazem, atmosférickými srážkami a zimou vůbec. Nejvíce hlásí škody klienti z Moravskoslezského, Karlovarského a Libereckého kraje. Odhadované pojistné plnění je v řádu desítek milionů korun, řekl ČTK mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Kooperativě klienti doposud nahlásili 200 škod za celkem devět milionů korun. Mluvčí pojišťovny Milan Káňa upozornil na případ, kdy mráz dokonce poškodil i radiátory a kotel. Klient v bytě sice temperoval, ale po přerušení dodávky elektřiny zamrzl celý topný systém. Po oteplení může počet škod skokově vzrůst. Mnoho škod se totiž projeví, až mrazy povolí. Káňa také předpokládá, že poté klienti budou hlásit škody na rekreačních objektech, kam v těchto mrazech nejezdí.

Generali v posledních 14 dnech nahlásili klienti 300 škod zaviněných mrazem, které vyčíslili na čtyři miliony korun. Mluvčí pojišťovny Jiří Cívka připomněl, že do celkových statistik mohou výrazně promluvit zemědělské škody, zejména na technických plodinách. Počet škod ČSOB Pojišťovny přesáhl hranici 500, celkové škody mluvčí Petr Milata odhadl na šest milionů Kč. Ke standardním škodám z mrazů podle něj nyní přibyly také automobilové nehody.

Vzhledem k arktickým mrazům rapidně roste počet příchozích hovorů na linku asistenčních společností pojišťoven. Například Mondial Assistance, která poskytuje asistenční služby k povinnému ručení a havarijnímu pojištění klientům Allianz, zaznamenává sedminásobně vyšší počet volání klientů než v běžný zimní den. "Stovky telefonátů mají stejné příčiny, tedy zamrzlá auta, zhuštěné pohonné látky a autobaterie, které už ani 'neťuknou'. Motoristé kvůli tomu nyní volají o pomoc v průměru každé tři minuty," podotkl mluvčí Bálek.

Lidé se ale nemusejí dočkat od pojišťoven výplat za škody způsobené nynějšími silnými mrazy na potrubí či nemovitostech, pokud péči o ně prokazatelně hrubě zanedbají. Mohou tedy přijít o část peněz, i pokud třeba na chatě zapomenou vypustit z potrubí vodu.

Odborníci proto doporučují, aby zejména u neobývaných nemovitostí či nepoužívaných objektů jejich majitelé zkontrolovali, zda je z potrubí vypuštěná voda či zda je topení funkční a nastavené na temperování. Vodoměry a jiná zařízení by měli majitelé chránit silnou izolací. U sklepních prostor pak je nutné ověřit, zda jsou uzavřena všechna okna. Na temperování nevytápěných prostorů, například garáží a sklepů, lze použít přenosná elektrická či plynová topná tělesa s termostatem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK