Spor vznikl v reakci na požadavek Evropské komise, která k nákupu emisních povolenek začala nutit všechny světové aerolinky, jejichž letadla přistávají v zemích Evropské unie. Nesouhlas s požadavkem, aby se do obchodování s povolenkami zapojily také americké aerolinky, daly už dříve najevo Spojené státy.
Čína před několika dny uvedla, že svým aerolinkám zakázala zapojit se do systému obchodování s povolenkami. Evropskou komisi tím ale nijak neoblomila a Brusel trvá na původních požadavcích. Aerolinky se jimi měly začít řídit hned od začátku roku. Současný stav je takový, že aerolinky se řídí každá jiným nařízením a v pravidlech je chaos.
"Je to situace, kterou nelze tolerovat," řekl v rozhovoru s agenturou Reuters generální tajemník organizace IATA Tony Tyler. "To se pochopitelně musí vyřešit, takhle to nemůže pokračovat," dodal.
Aerolinky už evropské orgány vyzvaly, aby nově spuštěný systém obchodování s emisními povolenkami zastavily a začaly jednat s organizaci ICAO o jiném řešení. "Já samozřejmě velmi doufám, že kvůli tomuto sporu jsme se nedostali na pokraj obchodní války a že nakonec převáží rozumnější argumenty," dodal Tyler.
Aerolinky podle Tylera čeká další náročný rok a především v Evropě nelze vyloučit, že některý letecký dopravce nezbankrotuje. Hodně bude záležet na tom, jak si západní Evropa poradí s vleklou dluhovou krizí.
ICAO je mezivládní odbornou organizací OSN, která vypracovává doporučení a směrnice pro leteckou navigaci a využití letadel, dispečerské služby nebo provoz na letištích. Organizuje spolupráci při bezpečnosti letů na mezinárodních leteckých linkách a poskytuje technickou pomoc rozvojovým zemím při budování civilního letectví. ICAO sídlí v Montrealu, jejím členem je 190 zemí včetně České republiky.