iDnes:Škoda Transportation získala zakázku na tramvaje v Maďarsku

14.02.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 14. února (ČTK) - Plzeňská Škoda Transportation definitivně získala velkou zakázku na dodávku 31 nových tramvají pro maďarský Miskolc. Vyvinula kvůli tomu zcela novou tramvaj, s níž chce uspět i na dalších trzích. Uvedl to dnes server iDnes.cz. Celková hodnota zakázky včetně desetiletého servisu je 1,85 miliardy korun, většinu peněz zaplatí Evropská unie.

"Ve středu podepisujeme v Maďarsku smlouvu. Uspěli jsme hlavně díky našemu technickému řešení a výhodným nákladům na provoz a údržbu," řekl serveru viceprezident pro obchod Škody Transportation Zdeněk Majer.

Plzeňská firma porazila čtyři další soutěžící. Dva byli vyloučeni již během soutěže. Zbývající dvě firmy - španělský CAF a italská Ansaldo Breda se ale neúspěšně snažily vítězství Škody několikrát napadnout u tamějšího antimonopolního úřadu.

Škoda vyvíjela tramvaj od podzimu 2010, v těchto dnech začíná s její výrobou a první prototyp by měl vyjet příští rok. Škoda při vývoji nové tramvaje vycházela z koncepce tramvaje 14T. Nová tramvaj je zatím nejširší z produkce Škody, pojme 300 cestujících.

Server uvedl, že nová tramvaj s označením 25T vyjde Miskolc levněji než tramvaj 14T, kterou firma vyvinula pro Prahu. Jedna tramvaj 14T vyšla hlavní město přibližně na 58 milionů korun. Tramvaj pro Maďarsko vyjde na 55 milionů korun, navíc pojme více cestujících a je kompletně nízkopodlažní.

Podle Škody Transportation je tramvaj pro Maďarsko levnější i kvůli tomu, že v Miskolci je méně náročná infrastruktura než v Praze, například příznivější poloměry oblouků zatáček. "Je to technicky méně náročné vozidlo," dodal Majer.

Rozdíl v ceně je způsoben také tím, že pražské tramvaje mají poháněné všechny tři podvozky, maďarské jen dva. Vozy tam totiž jezdí po rovinatějších tratích. Mluvčí firmy Škoda Transportation Lubomíra Černá serveru řekla, že tramvaje 14T byly vyvinuté speciálně pro Prahu. Soupravy pro Maďarsko vycházejí z jejich technického konceptu, takže náklady na jejich vývoj nebyly tak vysoké.

Firma soutěžila i o dodávku tramvají pro Debrecín, z ní byla ale vyloučena. Škoda se kvůli tomu ještě soudí. Maďarský trh je pro společnost čím dál důležitější, od roku 2007 získala kontrakty za 3,5 miliardy korun, napsal iDnes.cz.

jap jpt

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK