Takzvaná "tanvaldská zubačka" je nejstrmější tratí v Česku, sklony se na ní pohybují až okolo šesti procent, což je proti ostatním českým tratím dvojnásobek. Kvůli tomu je také vybavená ozubnicí, jenže tu přestaly osobní vlaky využívat v 80. letech minulého století a jezdí po ní jako po každé jiné trati. Letos ale začaly problémy. "Je to podobný případ jako v lednu, jen těch zastávek bylo víc," řekl ČTK Drápal. "V době té mimořádnosti bylo ve vlaku sedm cestujících plus personál, naštěstí se nikomu nic nestalo," dodal.
Selhání opět postihlo vlak, sestavený z motorového vozu řady 843 a řídícího vozu řady 943. Oba pocházejí z konce 90. let a jsou vybavené kotoučovou brzdou, která je považována za modernější, ale také bývá náchylnější na ucpání sněhem. Při lednovém selhání brzd ale podle Drápala chyboval strojvedoucí, který nedodržel předepsané postupy.
Drážní inspekce teď bude řešit, jak opakování zabránit. Opatření má na výběr hodně - může jen upravit instrukce pro strojvedoucí, nebo naopak zakázat tomuto typu vozů jezdit po zubačce. V nejhorším případě by mohla i provoz celého typu zakázat a vyžádat si kontroly brzd. To už se u tohoto typu už jednou v historii stalo - v roce 1998 musely České dráhy odstavit všech 31 motoráků a 43 přípojných vozů a zkontrolovat u nich nápravy, na nichž se začaly objevovat trhliny. Některé vozy byly mimo provoz i jeden rok.
Drápal zatím nechce postup Drážní inspekce předjímat. "To už bychom moc spekulovali. Je možné, že i v tomto případě je chyba na straně strojvedoucího," řekl mluvčí.
Jan Beránek jpt