Eurovia CS podala kvůli D47 žalobu k rozhodčímu soudu

19.02.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. února (ČTK) - Společnost Eurovia CS podala kvůli dálnici D47 žalobu k rozhodčímu soudu při Hospodářské a Agrární komoře ČR. Reagovala tak na dopis Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z počátku února, které chce stavební firmě vrátit k opravě zvlněný úsek dálnice u Ostravy s tím, že nebyla stavba řádně dokončena a předána. ČTK o tom informovala mluvčí společnosti Petra Kučerová. Vyjádření ŘSD ČTK shání.

"Myšlenka ŘSD, podle níž dálnice nebyla nikdy řádně předána a máme si ji vzít zpátky, je bezesporu originální, čím déle ji však studujeme, tím absurdnější se tato představa jeví," uvedl generální ředitel Martin Borovka. Dálnice podle něj není běžný spotřební předmět, který se odveze do servisu a opravený ho pošlou zpět. "Výstavba, předávání i následné uplatňování reklamací silničních staveb takto neprobíhá. Pokud se vyskytne nějaký problém, je nutná především součinnost obou stran," dodal Borovka.

Eurovia žalobu podala v pátek a zároveň požádala v souladu s řádem rozhodčího soudu o její projednání ve zrychleném řízení, uvedla Kučerová.

Eurovia CS je přesvědčena, že nejnovější kroky ŘSD zásadním způsobem zpochybňují právní postavení obou smluvních stran, pokud jde o dosavadní i budoucí způsob odstraňování vad, stejně jako odpovědnost za provoz komunikace a škody či opotřebení jím způsobené.

Podle ŘSD byl při stavbě dálnice použitý špatný podkladový materiál. Na devítikilometrovém úseku dálnice mezi Bělotínem a Ostravou ŘSD reklamuje 901 vad. Problematický úsek dálnice postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala Eurovia CS. Úsek je v provozu od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dostavět poslední část mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

ŘSD tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun. Podle Eurovie ovšem škody dosahují jen 125 milionů korun. Taková částka představuje zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle ředitele firmy Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK