První možností je, aby vláda země zakázala domácím leteckým společnostem zapojit se do evropského systému obchodů s povolenkami (ETS), jako to už udělala Čína a plánují USA a Rusko. Dalšími alternativami je podání formální stížnosti k Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO), zrušení rozhovorů s evropskými aeroliniemi o povolení nových linek a uvalení sankčních poplatků na evropské přepravce.
"Každý stát si vybere nejúčinnější a nejspolehlivější protiopatření, která mohou dosáhnout toho, aby se zrušilo nebo odložilo zavádění ETS," řekl Okulov. Schůzka podle něj prokázala na straně odpůrců plánu EU odhodlání postavit se důrazně proti jednostrannému kroku Bruselu.
Rusko zpočátku navrhovalo předložit celý spor chicagské ICAO, kde by se dojednalo globální kompromisní řešení spolu s EU. Moskva však tento týden svůj postoj zřetelně přitvrdila a ministr dopravy Igor Levitin v úterý prohlásil, že Rusko bude uvažovat o zákazu účasti v ETS.
Světové aerolinie a vlády mimoevropských zemí jsou rozhořčeny hlavně tím, že nařízení Bruselu porušuje zásady chicagské konvence o civilním letectví, protože povolenky by se měly kupovat na celý let, a ne jen na trasu nad územím EU. Čína už zakázala svým aerolinkám zapojit se do unijního obchodu s emisními povolenkami a podobný zákaz chystá americký Kongres.
Eskalace sporu by mohla vyústit až v obchodní válku s EU, Brusel však trvá na tom, že svůj plán uskuteční. Bezprostředně po moskevské schůzce to potvrdil mluvčí komise Issac Valero-Ladron. Vyjádřil přitom přesvědčení, že pokud nějaký stát napadne EU u ICAO, organizace dá za pravdu EU.
Unijní směrnice o poplatcích za emise CO2 platí od počátku roku a k vyúčtování by mělo dojít až v příštím roce. Zatím 85 procent kvót aerolinky dostávají bezplatně, zbývajících 15 procent by si měly koupit na ETS.
Přepravcům, kteří nebudou splňovat požadavky programu, hrozí od EU pokuta až 100 eur za každou tunu vypuštěných emisí oxidu uhličitého, na kterou nebudou mít povolenky, a EU jim případně může zakázat lety na svá letiště. EU své jednostranné opatření zdůvodňuje neplodností mnohaletých jednání v rámci ICAO a nutností boje proti změnám klimatu.