Povinné ručení za 4 Kč - kdo ho ale dostane?

15.12.2003 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Každý podzim vrcholí boj o klienty povinného ručení. Na řidiče číhají všude reklamy vyzdvihující výhody uzavření smlouvy u té které pojišťovny. Zatímco většina velkých pojišťoven postupuje vůči svým zákazníkům a konkurentům v souladu s dobrými...

...soutěžními mravy,  některé se pohybují na hraně.

Po večerech se můžeme prostřednictvím svých televizních obrazovek seznamovat například s nabídkou pojištění bonusu povinného ručení od Kooperativy, nebo až 50% bonusem za "nebourání" od největšího hráče na trhu v pojištění automobilů, České pojišťovny. Právě poslední jmenovaná používá formulaci "pojištění klidu a bezpečí za 10 Kč denně"  s výhodnější sazbou 8 Kč denně pro ty řidiče, kteří nezpůsobí žádnou škodu. Toto  sdělení v podstatě "okopírovala" jedna z menších pojišťoven. Ta ve svých reklamách nabízí povinné ručení za 4 Kč na den. Nejedná se však o nic víc než o snahu oklamat naprostou většinu řidičů.

Výhodná nabídka jak pro koho

Když je něco zvláště levné a výhodné, stojí za to se nad takovou nabídkou zamyslet. Obvykle v sobě skrývá nějaký háček. Podívejme se například na ono lákavé "povinné ručení za 4 Kč na den", které zní ve srovnání s ostatními pojišťovnami velmi výhodně. Sazba za 4 Kč na den se vztahuje na vozidla s kubaturou do 1 000 ccm. Kolik je na našich silnicích takových vozidel registrováno? Dle údajů z centrálního registru vozidel přibližně 14 %, tedy minimum motoristů.  Aby těchto 14 % řidičů dosáhlo vytoužených 4 Kč denně, musí navíc splnit další podmínku - jezdit alespoň 24 měsíců bez způsobení škody.
Pro objektivní srovnání je vhodná kubatura v rozmezí od 1 000 ccm do 1 350 ccm, kam patří přibližně 59 %*  registrovaných vozidel. Je i v této kategorii cena menší pojišťovny konkurenční, nebo tu výhodnost její nabídky končí? Přesvědčete se sami při pohledu na tabulku  se sazbami pojišťoven s největším tržním podílem na trhu povinného ručení.

Povinné ručení - přehled sazeb (se započteným bonusem)

Kubatura

% registrovaných vozidel *

Sazba CPP

Speciál

Sazba Česká pojišťovna

Standard

Sazba Kooperativa

Standard

Do 1000 ccm

14 %

1 469

2 397

2 368

Nad 1000 ccm do 1350 ccm

59 %

2 998

2 954

2 796

Nad 1350 ccm do 1850 ccm

17 %

4 298

4 101

4 312

Nad 1850 ccm do 2500 ccm

9 %

6 888

6 605

6 872

Nad 2500 ccm

1 %

9 447

9 114

9 584

Max. bonus za bezeškodní průběh **

 

10 %

20 %

20 %

* údaj z centrálního registru vozidel z roku 1997
** U České pojišťovny a Kooperativy jej získají klienti za 4 roky bezeškodního průběhu, což je u České pojišťovny 90 % a u Kooperativy 70 % klientů. U ČPP je 10 % maximálním bonusem za alespoň 2 roky bezeškodního průběhu.

Kvalita povinného ručení není dána jeho cenou

Pojišťovna, která demonstruje povinné ručení za 4 Kč denně pro omezený okruh řidičů, zřejmě spoléhá na to, že cena povinného ručení je pro motoristy jediným rozhodujícím kriteriem při výběru pojišťovny. Jak ale prokázal průzkum realizovaný TNS Factum v říjnu letošního roku, cena povinného ručení pro výběr pojišťovny je faktorem sice důležitým, ale zdaleka ne jediným. Velmi důležité jsou i limity pojistného plnění, bonusy přiznávané za bezeškodní průběh a asistenční služby zahrnuté v ceně povinného ručení.

Hodnocený faktor

Průměrné hodnocení (školní známkování)

Cena pojištění

1,3

Limit pojistného plnění při škodě na věci

1,4

Limit pojistného plnění při škodě na zdraví

1,5

Bonusy v případě bezeškodního průběhu

1,6

Nabídka asistenční služby v ceně pojištění

1,9

TSN Factum, říjen 2003

Při výběru pojišťovny by ale řidiči měli brát v úvahu další důležité parametry, kterými jsou velikost, síla, stabilita a důvěryhodnost pojišťovny, u které své povinné ručení uzavírají.

Přestože se každá z pojišťoven zcela oprávněně snaží získat na českém trhu co nejvyšší počet klientů, někdy stojí za to zamyslet se nad tím, jaké k tomu používá způsoby. Je jistě velmi jednoduché vsadit na co "nejhezčí číslo" a počítat s velkým zájmem.  Více potěšující zprávou však  je, že se najdou i ti, kteří nematou veřejnost atraktivními čísly, mají smysl pro fair-play, vystupují vůči svým klientům důvěryhodně a prokazují jim služby nejenom s ohledem na vlastní obchodní prospěch, ale i na jejich osobní zájem a bezpečnost.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ