Trh do hospodářské krize rostl. V roce 2009 reagoval poklesem o deset až 15 procent. V roce 2009 se mírně zvedl asi o pět procent a loni stagnoval. "Není to ani pád dolů ani růst. Některé optiky rostly, ale celkově to byla stagnace," uvedl Vymyslický.
Letošní rok je podle něj "velkou neznámou". Bude záležet na celkovém ekonomickém vývoj. "U nás v oboru to bude obdobné jako v celé ekonomice. Je možné, že se o jedno procento postavíme výš, to by byl velký úspěch," řekl Vymyslický.
Podle něj Češi ročně za brýle a kontaktní čočky utratí kolem čtyř miliard korun. Společenství optiků nemá k dispozici přesná data o prodejích. Důvodem jsou nové distribuční kanály na trhu. "Jsou trochu na hraně zákona nebo za ní. Firmy nabízí lidem brýle doma. Nejsme schopni říci, jaké množství peněz tímto kanálem protéká," uvedl Vymyslický.
Novinkou je také prodej po internetu nebo v drogeriích. Vymyslický tyto prodeje označil za neodborné. Počet lidí, kteří potřebují brýle a čočky, ovlivňují i operace laserem. "Pokud tedy jako obor neklesáme, můžeme to považovat za úspěch," uvedl Vymyslický.
V Česku je zhruba 1400 očních optik. Rozrostly se zejména "méně odborné" optiky. Celkově se počet optik zvýšil asi o 200 za poslední dva roky. V zemi připadá asi 8000 lidí na jednu oční optiku. Největší konkurence je v Praze a Brně. "Prostě tam, kde je zajímavá kupní síla," dodal Vymyslický.
Třídenní veletrh Opta seznámí návštěvníky s novinkami z očního lékařství, optometrie a oftalmologie. K vidění jsou například nejnovější brýlové obruby a kontaktní čočky, speciální barevné čočky pro pacienty se silným zrakovým postižením, ultralehké sluneční brýle nebo progresivní čočky, které rozšiřují zorné pole na čtení až o 40 procent.
Veletrh je letos zaměřen zejména na seniory. Koná se v jediném pavilonu B. Na akci vystavuje 143 firem z 20 zemí. Zaujaly výstavní plochu téměř 4000 metrů čtverečních. Výstava končí v neděli.