Kraj mohl podle smlouvy s ČD otevřít konkurenci až 55 procent tratí. Přesto hejtman Michal Hašek (ČSSD) mluví v tiskové zprávě o "tendru takového rozsahu" a zdůrazňuje, že na hejtmanství se do soutěže pouštějí jako první kraj v ČR.
Haškův náměstek Stanislav Juránek naopak zdůraznil, že to byla KDU-ČSL, kdo vstup konkurence na železnici v krajské koalici prosadil. Vybraných 18 procent označil za "variantu, která neohrozí fungování integrovaného dopravního systému v době krize". Kraj se obává, že cena dopravy s novými vlaky bude vyšší, než jak ji dnes se starými soupravami pro kraj zajišťují ČD. "Soukromí dopravci nás přesvědčují, že cena bude nižší, ale garantovat to nikdo nedokáže. Na Slovensku tomu tak nebylo," uvedl nedávno radní Václav Horák (KDU-ČSL).
Mluvčí soukromé RegioJet Aleš Ondrůj dnes ČTK řekl, že jeho firma se o účast ve výběrovém řízení rozhodně bude zajímat. Pravděpodobně se přihlásí. "Vždycky jsme měli zájem nabídnout Jihomoravskému kraji naše vlaky a jsme rádi, že se k soutěži odhodlal," uvedl. Konkurence podle něj vede k nižší ceně a vyšší kvalitě. Dodal, že vlaky, které nyní firma pouští do dopravy na Slovensku, "stejné klimatizované vlaky s WiFi" mohly už dnes jezdit v kraji.