MF navrhuje 20procentní sazbu daně u jednotlivých sázkových her z částky, o kterou úhrn všech vkladů v jednotlivých sázkových hrách převyšuje úhrn vyplacených výher. V případě her provozovaných prostřednictvím technických herních zařízení obsluhovaných přímo účastníkem hry bude navíc z jednotlivého technického zařízení hrazena částka 55 Kč denně.
Daň ze sázkových her bude příjmem státního rozpočtu a rozpočtu obcí. U sázkových her provozovaných na technických herních zařízeních obsluhovaných přímo účastníkem hry, půjde do rozpočtu obcí 80 procent odvedené daně, v případě ostatních sázkových her 30 procent.
K povolovaným sázkovým hrám má náležet většina druhů loterií a jiných podobných her, včetně turnajů v karetních hrách. Nově se zavádí široká kategorie takzvaných her provozovaných prostřednictvím technických herních zařízení obsluhovaných přímo účastníkem sázkové hry. Tato kategorie zahrnuje všechny sázkové hry provozované na technických herních zařízeních, které se dnes vyskytují na trhu.
K provozování povolovaných her bude zapotřebí absolvovat úspěšně dvě povolovací řízení. Půjde o základní povolení, které bude mít celostátní platnost pro konkrétní druh hry a bude vydáváno na tři roky. Druhé povolení bude k umístění hry, jehož platnost bude omezena na konkrétní herní prostor.
Ohlašované hry, tedy spotřebitelské sázkové hry a tomboly, u nichž úhrnná výše výher činí více než 100.000 Kč, budou spadat pod režim ohlašování Specializovanému finančnímu úřadu.
Obce budou oprávněny regulovat na svém území obecně závaznými vyhláškami hry provozované prostřednictvím technických herních zařízení obsluhovaných přímo účastníkem hry, kasinové hry, hru bingo a tzv. turnaje v karetních hrách malého rozsahu.
Nový zákon umožní zahraniční majetkovou účast u všech druhů sázkových her. V tomto směru se nová právní úprava podle MF přibližuje základním principům a zásadám evropského práva. Zákon nicméně nadále trvá na sídle provozovatele v České republice.
"Důvodům přípravě nového zákon nerozumíme. V loňském roce došlo k masivním změnám v loterijním zákoně a ještě ani pořádně nezaschnul inkoust na všech dokumentech a jsou v oběhu další změny. Nový zákon vzniká zbytečně rychle až ukvapeně a i když je znát celkový kvalitativní posun směrem k lepšímu, chybí nám podrobná kvalifikovaná diskuse, prostě snaha vytvořit opravdu kvalitní zákon na dalších 20 let," komentoval změny výkonný ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek Marek Herman.
Některé prvky navrhované úpravy, například odlišení herních prostředí podle výše sázky, jsou podle mluvčího Unie herního průmyslu ČR Andreje Čírtka pozitivní. Připomněl ale, že jde o už třetí naprosto zásadní změnu loterní legislativy během dvou let, což snižuje podnikatelskou jistotu v oboru na nulu. "Neznám jiné odvětví ekonomiky, které by trpělo tak častými zásadními změnami legislativního rámce," podotkl.
Příliš vysoká odvodová zátěž sázkových firem je podle Hermana neakceptovatelná. Navíc se opět zvyšuje míra administrativní zátěže pro provozovatele. "Za největší nedostatek ale považujeme to, že návrh zákona vůbec neřeší činnost nelegálních provozovatelů. Jde o firmy, které podnikají na území ČR bez platné licence a neplatí žádné odvody ani daně. Je to dlouhotrvající jev a ani tento návrh ho neřeší," upozornil Herman.