Loni celková výroba vozidel v Česku vzrostla o 11,5 procenta na 1,22 milionu. Produkce osobních aut se zvýšila o 11,4 procenta na 1,195 milionu vozů.
"Je tam stále příliš mnoho neznámých. Neví se, jak dopadne evropská dluhová krize, jak se vyřeší dluhy Řecka a také je tu vliv drahé ropy. Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by se měla opakovat nějaká krize, jako jsme ji zažily v roce 2008 nebo 2009," uvedl Jahn.
I když na evropském trhu jako celku se čeká spíše stagnace, českým výrobcům, zejména Škodě a Hyundai, se daří dobře. Letos by růst navíc mohl podpořit příchod nové značky do Česka, protože Škoda začne v rozšířeném závodě v Mladé Boleslavi vyrábět vedle vlastní nové kompaktní limuzíny nový Seat Toledo.
Škoda se podle Jahna také úspěšně etablovala na evropském trhu jako dodavatel vozů pro firemní flotily, kde má podíl okolo pěti procent. Za tím stojí hlavně oblíbený model Octavia.
"Zaměstnanost i průměrné mzdy v autoprůmyslu v minulém roce celkem slušně vzrostly, takže ani zde nevidím žádné problémy, ale stále nás trápí nedostatek kvalifikovaných pracovníků, ať už na výrobní úrovni nebo v technickém rozvoji," dodal.
Právě nouze o kvalifikované pracovníky je podle Jahna v současnosti nejvíce ohrožující faktor pro automobilový sektor v ČR. Mírné zlepšení vidí v zájmu o technické školství, což odráží současný pozitivní vývoj autoprůmyslu. "V minulosti se v této oblasti udělalo hodně chybných kroků. Školy buď zanikaly, nebo vznikaly obory, které neměly uplatnění, proto se v současnosti potýkáme s poměrně rozsáhlými rekvalifikacemi," podotkl.
České automobilky a výrobci dílů ze Sdružení automobilového průmyslu zaměstnávají přes 110.000 lidí a generují tržby přes 600 miliard korun, což je pětina tuzemské průmyslové produkce. Průměrná mzda v nich meziročně vzrostla o 4,5 procentního bodu na 29.246 korun.