"S ohledem na to, že v rozpočtovém výhledu jsou právě léta 2013 a zejména 2014 tím nejhorším, tak si myslím, že tyto finanční prostředky by velmi výrazně mohly pomoci," řekl ČT ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Peníze by pak ministerstvo dopravy Lesům ČR vrátilo až po roce 2020. Odložené platby stavebním firmám by stát splácel dodatečně z výnosů z mýtného. Dobeš ČT řekl, že by chtěl navrhovaný model financování výstavby dálnic spustit ještě letos.
Stavební firmy jsou plánu nakloněny, nemají totiž mnoho zakázek, protože za poslední dva roky nebyla zahájena žádná velká dopravní stavba, pouze se dokončovaly rozestavěné. Kladně se k plánu ministerstva pro ČT vyjádřili generální ředitelé stavební společnosti Skanska Dan Ťok i firmy Metrostav Pavel Pilát.
Takto získané peníze by podle televize mohly jít přednostně na budování dálnice D3 do jižních Čech, rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, což by odlehčilo dálnici D1, a také na stavbu další části dálničního obchvatu Prahy.
Výdaje státu na výstavbu dálnic v posledních letech výrazně klesaly. V roce 2010 to bylo ještě 96 miliard korun, letos to má být stejně jako loni o třicet miliard méně. V roce 2013 se předpokládají výdaje 60 miliard a o rok později už jen 46 miliard korun. V Česku přitom zbývá dostavět zhruba tisíc kilometrů dálnic.
Peníze pro výstavbu české dálniční sítě hledá i premiér Petr Nečas (ODS). Dnes zveřejnil záměr přesunout celkem 32 miliard korun z operačních programů, které mají s čerpáním z EU problémy, do jiných programů, které by lépe podpořily výkon české ekonomiky. Podle plánu vlády by z těchto peněz mohlo jít 15 miliard korun do operačního programu Doprava, z něhož EU spolufinancuje výstavbu důležitých silnic a železnic.