Stock Plzeň si tak chce pro výrobu svého vaječného likéru zajistit vlastní zdroj vajec. "Projekt vaječné soběstačnosti je reakcí na raketově rostoucí cenu základní suroviny pro výrobu likéru; měsíčně pro výrobu jednoho z našich klíčových produktů spotřebujeme zhruba 30 tun vaječných žloutků," vysvětlil Pavlík.
Božkov Vaječný likér obsahuje nejméně 140 gramů čerstvých vajec na litr, což podle něj představuje až dvojnásobek oproti některým jiným produktům na trhu. "Proto vývoj cen vajec sledujeme se znepokojením," řekl ředitel.
Stock už zadal firmě Interlacto zpracování studie, která analyzuje možnosti kapitálového vstupu do firmy na výrobu vajec nebo stavbu pro vlastní chov. Analýza Interlacta, která nyní vaječnou složku pro likér dodává, by měla být hotová na jaře, pak Stock zahájí vlastní projekt.
"Božkov Vaječný likér má podstatně vyšší podíl vaječné složky než většina konkurenčních produktů. Zatím nás růst cen vajec díky stabilním kontraktům neohrožuje, ale v delším časovém období by to mohl být problém," uvedl ředitel. Podle něho chce Stock předejít budoucímu růstu ceny vajec nebo jejich eventuálnímu nedostatku.
Už loni čelila likérka výraznému zvýšení cen některých základních komodit, například potravinářského lihu, cukru, skleněných obalů a kartonáže, objevily se také tlaky na růst ceny vajec. Protože Stock Plzeň chce udržet vysoký obsah vajec v likéru a zároveň zachovat jeho cenu, vážně zvažuje, že si zajistí vlastní spolehlivý zdroj vajec.
Vaječný likér a loňská novinka Božkov Vaječný likér Vanilka se podle Pavlíka vyrábějí jen z přírodních surovin. Oba produkty vynikají vysokým obsahem čerstvých vajec, minimálně 140 gramů čerstvých vajec na litr. Pouze výrobky, které splňují podmínku obsahu 140 gramů žloutků na litr, mohou podle Stocku používat označení "vaječný likér". Produkty s nižším obsahem vaječné složky se mohou nazývat pouze "likér s přídavkem vajec", často používají označení "krém".
Vaječný likér je součástí produktové řady Božkov, která je podle podniku nejúspěšnější výrobkovou linií lihovin v ČR. Tuzemák (dříve rum) je vůbec nejprodávanější značkou, vodce patří prvenství v kategorii vodek a "zelená" Božkov Peprmint je jedničkou mezi likéry.