"Je to další krok, kterým se blížíme k realizaci," uvedl vládní zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc. Rozhodnutí nyní bude dva týdny viset na úřední desce ministerstva, poté poběží patnáctidenní lhůta, po kterou se proti němu mohou účastníci řízení odvolat, dodal Roman Kluzák z tiskového odboru ministerstva dopravy. Podle Švorce je tento úsek pro zúčastněné strany řízení nejméně konfliktní. U zbylých částí dálnice, které na rozhodnutí čekají, se dosud projednávají dopady na životní prostředí.
Zmíněný úsek je první částí generální rekonstrukce D1. Při ní bude vyměněna vozovka a rozšířena tak, aby celková šířka jízdních pruhů v jednom směru byla minimálně 11,5 metru. Přestaveny budou rovněž dálniční mosty a nadjezdy, renovace se dočká i kanalizační systém.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce od července začít s modernizací celkem pěti úseků, stavební povolení chce pro ně mít do konce března. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru má podle mluvčí společnosti Niny Ledvinové běžet postupně do roku 2018.
O zařazení modernizace nejstarší české dálnice mezi prioritní projekty rozhodlo ministerstvo dopravy loni v červnu. V minulosti vedení resortu plánovalo její rozšíření o jeden pruh v každém směru, v současnosti s tím nepočítá. Modernizaci D1 připravuje ŘSD tak, aby mohla být spolufinancována z prostředků EU. Na modernizaci dálnice je v plánu staveb dopravní infrastruktury vyčleněno 23,6 miliardy korun.
První úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi stavbaři dokončili před 41 lety. Byla to tehdy vůbec první dálnice na českém území. Celá D1 mezi Prahou a Brnem začala sloužit v listopadu 1980. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna se nyní vyznačuje zejména v moravské části výraznými nerovnostmi.