Díky leasingu si můžou podniky a podnikatelé pořídit nákladní automobily, návěsy i přívěsy, tahače, autobusy, manipulační nebo zemědělskou techniku a to novou či ojetou. Pronájem s následnou koupí najaté věci se může pohybovat v rozmezí od 36 do 72 měsíců. Záleží zde na nabídce konkrétní leasingové společnosti. Stejně tak akontace se mohou lišit. Zhruba se ale počítají od 20% do 70% z pořizovací ceny. Jestliže klient měl již u dané leasingové společnosti uzavřenou smlouvu a byl naprosto solventní, pak mu společnost s největší pravděpodobností poskytne lepší podmínky než klientům neprověřeným. Je tedy možnost individuálního přístupu ke klientovi, který se může objevit v úpravě splátek na nerovnoměrné nebo sezónní. Není také vyloučené, že společnost přistoupí i na prodloužené.
Pojištění
Snad každá leasingová společnost spolupracuje s jednou či více pojišťovnami a měla by tak mít výhodnější podmínky. Jestliže si tedy klient nechá uzavřít pojištění předmětu u pojišťovny spolupracující se společností, pak jej jistě vyjde levněji, než kdyby tuto situaci řešil individuálně.
V ceně leasingu je většinou započteno havarijní pojištění, povinné ručení či jiné služby pro klienta.
Jak uzavřít leasingovou smlouvu?
První kroky by měly směřovat k vybranému prodejci, který klientovi jistě alespoň jednu leasingovou společnost doporučí. Dále je ale na zákazníkovi samotném, zda přijme doporučenou společnost, či nikoliv. Sám si totiž může vybrat, u jaké společnosti smlouvu uzavře. Je dobré kontaktovat společností více a u každé z nich si nechat vypracovat kalkulaci splátek, na jejichž základě se dále rozhodnout, se kterou smlouvu uzavřít. Je třeba zdůraznit, že vypracováním kalkulace se klient k ničemu nezavazuje.
Leasingové společnosti požadují, aby odpovědná osoba uzavírající smlouvu, měla trvalé bydliště na území ČR a občanství ČR.
Výhody
Finanční leasing kladně ovlivňuje nejenom likviditu prostředků, ale i cash flow. Klient má tak možnost použít hotovost ne na nákup techniky, ale na rozvoj své obchodní činnosti nebo například na nákup surovin. Neméně důležité také může být u plátce daně právnických osob, uplatnění leasingových splátek jako odčitatelných položek. Jistě ani nejsou nezajímavé další výhody:
- odpočet deseti procent vstupní ceny předmětu od základu daně z příjmů
- u leasingu je zkrácena doba odpisů (na rozdíl od nákupu za hotové)
- riziko inflace nese většinou leasingová společnost
- menší časová náročnost než u bankovního úvěru
Jaké jsou potřeba dokumenty?
Od podnikatelů nebo právnických osob se vyžaduje, mimo občanského průkazu (u právnické osoba je třeba OP jednatele), výpis z obchodního rejstříku nebo živnostenský list. Dále je třeba předložit osvědčení o registraci k DPH (u plátce DPH), kopii výpisu bankovního účtu, ze kterého budou odesílány splátky a informace o případných aktivních úvěrech či leasingových smlouvách. Zapomenout by se také nemělo na originální daňové přiznání za uplynulá dvě účetní období spolu s kopií, rozvahu a výsledovku. Toto je výčet nejběžnějších požadovaných dokladů. Leasingové společnosti ale mohou požadovat i jiné dokumenty. Nejlepší je si přesný seznam zjistit zavoláním na informační linku společnosti.