Loni se podle něj Jutě dařilo získat nové zákazníky na úkor jiných západoevropských výrobců. "Trh se sice po krizi částečně oživil, ale poptávka byla ihned napadena asijskými producenty, kteří zvýšili úsilí o získání trhů v Evropě. Dnes již v našem oboru není výrobek, který by do Evropy nedodával někdo z Číny, Vietnamu a Indie. To ještě před pár lety nebylo," řekl Hlavatý.
Juta podle něj usiluje o zákazníky obsluhované tradičními evropskými výrobci, jimž při stejné kvalitě konkuruje lepším servisem a platebními podmínkami a příznivější cenou. Export se loni na odbytu firmy podílel 80 procenty a hlavní nárůsty prodeje byly ve Velké Británii, Německu, Itálii, Francii a Belgii.
Přes růst prodeje Juta podle předběžných výsledků čeká zisk za loňský rok nižší než předloňských 101 milionů korun. "Loni opět vrostly ceny polypropylenu a polyetylénu, které jsou pro Jutu základní výrobní surovinou. Kvůli rostoucí konkurenci ale nejsme schopni jejich zdražení promítnout do cen výrobků," vysvětlila snížení zisku ekonomická ředitelka Marie Čermáková.
Loni Juta pořídila strojní a stavební investice za asi 570 milionů korun. Hlavní investicí byla nová továrna ve dvorské lokalitě Pod Nádražím za čtvrt miliardy korun. Závod vznikl přestavbou a rozšířením bývalé továrny zkrachovalé textilky Tiba. Juta v továrně vyrábí podstřešní fólie, speciální antikorozní obalový materiál a haly jí slouží i jako sklady pro dvorské závody. Další významné sumy Juta loni dala do technologií výroby speciálních pletenin a hydroizolačních fólií.
"Letošní rok by měl být rokem stabilizace a snahy o maximální využití kapacit čtyřsměnnými provozy," řekl Hlavatý. Investice však podnik omezit nehodlá. Letos například staví nové haly skladů v Úpici na Trutnovsku a v Olomouci za asi 80 milionů korun. Pokračovat bude i v investicích do pletenin a také do rozšiřování produkce umělých trávníků.
Právě u trávníku, který vyrábí od roku 2009, chce Juta dosáhnout daleko lepších výsledků než dosud. Loni se umělý trávník na tržbách podniku podílel necelými čtyřmi procenty. "Umělým trávníkem jsme jako nový výrobce vstoupili na zcela obsazený trh se silnými lobbistickými tlaky vůči sportovním klubům. Prosadit se zde je hodně obtížné," poznamenala Čermáková. Juta se proto podle ní nyní soustředí na podporu prodeje a budování obchodní sítě pro trávník v celé Evropě.
S růstem výroby podnik loni zvýšil počet zaměstnanců o 50 na přibližně 1950 lidí. Zhruba tolik zaměstnanců by měl mít i letos. Průměrná mzda ve firmě loni vzrostla o tři procenta na 21.503 korun.
Hospodaření a.s. Juta v letech 2008 až 2011: 2008 2009 2010 2011 tržby (miliard Kč) 4,24 3,54 4,3 4,96 zisk (mil. Kč) 242 160 101 --- zaměstnanci 1873 1760 1904 1950 průměrná mzda 19.442 20.127 20.891 21.503
zdroj: Juta a.s.
Zdeněk Rychtera dr