Nad rámec původní předlohy zákonodárci do novely začlenili rovněž ustanovení, které má obnovit právo absolutní přednosti pro vozidla záchranářů. Vozy zdravotnické záchranné služby nebo hasičů o toto právo prý omylem předloni přišly. Zatímco tramvaje mají právo přednosti jízdy i na přechodech pro chodce, auta záchranářů musejí navzdory zapnutým výstražným znamením před přechody zastavit.
Z novely dále vyplývá například to, že český dopravce se už nebude určovat podle toho, že sídlí v tuzemsku, nebo podle státní poznávací značky, ale podle toho, že v Česku dostal povolení podnikat v silniční dopravě. Týkat se to má hlavně dopravců s malými vozidly.
Koncesi pro silniční dopravu velkými vozidly nebude možné podle novely udělit tomu, kdo ji již získal v jiné zemi. Zákon také vymezuje, co je to takzvaná dobrá pověst nutná pro udělení koncese pro silniční dopravu velkými vozidly. Upravuje i povinnost podnikatelů zajistit, aby ve voze byly k dispozici veškeré potřebné doklady.
Podnikatelé budou muset ještě předtím, než začnou dopravu provozovat, nahlásit příslušnému úřadu požadované údaje. Půjde hlavně o počet vozidel, se kterými budou podnikat, jejich státní poznávací značky, nejvyšší povolenou hmotnost, celkový počet míst včetně řidiče nebo tovární značku.
Zákon také předpokládá zavedení rejstříku podnikatelů v silniční dopravě. Spravovat ho bude ministerstvo dopravy. V něm se budou shromažďovat údaje o firmách, jejich zástupcích nebo o udělených trestech za prohřešky proti předpisům.