Ministerstvo dopravy vypsalo tendry na stavbu dvou úseků D3

30.03.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ministerstvo dopravy ve čtvrtek vypsalo výběrová řízení na stavbu úseků dálnice D3 mezi Úsilným a Borkem na Českobudějovicku a mezi Veselím nad Lužnicí na Táborsku a Bošilcem na Českobudějovicku. Budování nových úseků dálnice, která má spojovat Prahu s Českými Budějovicemi, by mohlo začít letos na podzim, řekl dnes novinářům v Týně nad Vltavou na Českobudějovicku ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

 

Část mezi Úsilným a Borkem by měla být hotova v roce 2014. Po dálnici z Veselí do Bošilce by mohli řidiči začít jezdit o rok později. "Intenzivně se také bavíme o zrychlení projektu výstavby mezi Bošilcem a Borkem," uvedl Dobeš. Podle něj ministerstvo dopravy hledá možnosti na financování 18 kilometrů dlouhé části dálnice. "Věřím, že bychom na konci roku 2013 nebo na začátku roku 2014 mohli zahájit výstavbu mezi Bošilcem a Borkem," řekl Dobeš.

Pokud by se povedlo realizovat vybudování všech třech zmíněných úseků, dálnice D3 by pak spojila České Budějovice s Meznem na Benešovsku. To představuje zhruba 80 kilometrů dlouhou pasáž. Momentálně je z celé D3 v provozu však pouze zhruba dvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Meznem. Přibližně za rok by pak měli řidiči začít využívat část dálnice mezi Táborem a Veselí nad Lužnicí.

Výstavbu D3 provází už několik let řada komplikací. Naposledy na podzim loňského roku Evropská unie uvedla, že z částky pro budování důležitých dálnic i železničních koridorů ve letech 2014 až 2020 ve výši 31,7 miliardy eur, nepodpoří D3. Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) následně vyzval vládu, aby urychleně začala sama řešit dostavbu této sítě. Náklady na dostavbu D3 mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště se odhadují na zhruba 50 miliard korun.

Dlouho také nebylo jasné, kudy přesně dálnice povede ve středních Čechách. Až v říjnu 2011 D3 získala kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). Zpracovatel dává přednost takzvané západní variantě, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky, a protne tak turisticky oblíbenou oblast v Posázaví. Dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od Pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků už dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

Autor článku

aktualita  

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK