ŘSD: stát celou dobu hradil něco jiného než ocelárenskou strusku

02.04.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ostrava 2. dubna (ČTK) - Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) oznámilo, že získalo klíčový důkaz - znalecký posudek, týkající se stavby dálnice D47 u Ostravy. Ta se krátce po dokončení začala vlnit, za což může podkladový materiál. Podle posudku stát celou dobu platil za něco jiného, než je dodaná ocelárenská struska. ČTK to sdělila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Mluvčí Eurovie Petra Kučerová oponuje, že údajný "nově objevený" důkaz, tedy nezávislý posudek znalců v oboru stavebních materiálů, Eurovia sama už několikrát zveřejnila.

"Posudek potvrzuje, že stát byl společností Eurovia CS uveden v omyl tím, že po celou dobu hradil zcela něco jiného, než mu bylo dodáno. Státu bylo fakturováno podle původní nabídky, která ocelárenskou strusku nepřipouštěla," uvedla Vápeníková. Doplnila, že ŘSD vyzvalo ředitele Eurovie Martina Borovku, aby ve lhůtě 24 hodin předložil dokument, o němž tvrdí, že měnil veřejnou zakázku o výstavbě dálnice D47.

Podle Kučerové se jedná o manipulaci s odborným názvoslovím. "Aby k dalšímu zaměňování pojmů nemohlo nadále docházet, odesílá společnost Eurovia CS ještě dnes řediteli ŘSD znovu předmětný posudek i s výslovným vyjádřením zpracovatelů posudku, které jasně dokládá, že pojem "netříděná ocelárenská struska" použitý v posudku je jiným označením pro tentýž materiál, který je označován jako "studený odval NH", jehož použití bylo na této stavbě nařízeno ŘSD," uvedla Kučerová.

ŘSD reklamuje devítikilometrový úsek mezi Bohumínem a Ostravou, kde údajně zjistilo 901 vad mimo jiné vzniklých použitím nekvalitního podkladového materiálu. ŘSD tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun. Podle Eurovie ovšem škody dosahují 125 milionů korun, tedy zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle generálního ředitele Eurovie Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.

Úsek dálnice v délce 8,5 kilometru postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala Eurovia CS. První reklamační dopis kvůli zvlnění dálnice ŘSD společnosti poslalo na jaře 2008, tedy první zimu po jejím dokončení. Eurovia spolu s ŘSD od té doby zkoumala důvody, proč se povrch komunikace vlní.

Podle Eurovie jsou současné potíže způsobené tím, že použitý materiál je chemicky nestabilní a s postupem času v něm nastávají chemické reakce. ŘSD tvrdí, že Eurovia použila jiný materiál, než byl ve smlouvě. Podle Eurovie si ale tento materiál ŘSD objednalo.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK