Podle Kodyma zákon o drahách nařizuje, aby jakákoliv tarifní změna SŽDC byla dopravcům a objednavatelům dopravy známá s ročním předstihem před zahájením jízdního řádu. O změně tak prakticky musí informovat téměř dva roky dopředu, shrnul Kodym. Rozhodnutí ministra Dobeše o zvyšování tarifů krajům padlo vloni v říjnu po několikaměsíčních dohodách, při kterých se ministerstvo snažilo nahradit 300milionový výpadek státní dotace pro krajskou dopravu.
Míru pravděpodobnosti, že se financování regionální železnice je ohroženo, odhaduje ministerstvo dopravy zhruba na 50 procent. Drážní úřad už v minulém týdnu jedno zvýšení tarifů (platné od letošního ledna) ze stejného důvodu zrušil. "My teď ty dopady budeme analyzovat," uvedl mluvčí úřadu Martin Novák. Do konce týdne by se tomuto tématu mělo věnovat interní setkání příslušných odborů ministerstva. Klíčové bude, zdali se proti pátečnímu rozhodnutí drážního úřadu SŽDC odvolá a jak dopadne. Správa železnic záměr odvolat se avizovala.
Memorandum o státní podpoře regionálních železnic krajům zaručovalo roční státní dotaci ve výši 2,6 miliardy korun. Původní dohodu s kraji podepsala úřednická vláda Jana Fischera. Na její platnosti trvají kraje a ministerstvo dopravy. Podle ministr financí Miroslava Kalouska ale není smlouva právně závazná a financování pro letošní rok o 300 milionů korun snížil. Na výpadek financování se podle Dobeše měly složit České dráhy, SŽDC a formou zvýšení poplatku za použití kolejí i kraje. Dohodu záhy kritizoval předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek. Krajům by z rozpočtu ukrojila zhruba 100 milionů korun.