"V pondělí nebo v úterý by se měl sejít stávkový výbor, který by měl pohotovost definitivně zrušit," dodal.
Odbory vyhlásily stávkovou pohotovost 15. března. Důvodem byl připravovaný prodej opraven, které má včetně 240 zaměstnanců, čtvrtiny pracovníků PMDP, převzít podle rozhodnutí výběrové komise plzeňská Škoda Transportation. Radnice by jí platila po 29 let za údržbu a po 25 let by splácela nové depo, tedy 60 až 100 milionů Kč ročně.
"Pohotovost byla protestem proti jednomu uchazeči, proti realizaci PPP projektu (výstavba depa ve Škodovce a prodej údržby vozů MHD) i dlouhé délce smluvního vztahu," uvedl Forejt. Odbory tvrdí, že oddělení části firmy prodraží servis vozidel MHD a že lidé nemají jistotu zaměstnání. Předali proto primátorovi Martinu Baxovi (ODS) dopis, v němž upozorňují na problémy. Ten poté slíbil, že se s odboráři sejde. "Čekal jsem, až bude materiál projednán v radě, což se stane dnes, a v nejbližším možném termínu, před zastupitelstvem, se s nimi sejdu," řekl dnes ČTK.
Pohotovost neznamenala omezení provozu MHD; odboráři si nedaly podmínky pro případný termín stávky. Radikálnější krok před jednáním zastupitelů neplánují. "Dali jsme připomínky a od loňského května, co zastupitelé schválili hledání kupce, máme stejný názor. Oddělení provozu od údržby je špatný krok, oprava ve vlastním musí vyjít levněji," řekl. Odbory ale potvrzují, že je nutné vybudovat novou základnu MHD, protože už není místo na parkování trolejbusů a autobusů.
Odbory sbíraly podpisy zaměstnanců pod nesouhlas s prodejem podniku a všichni, kteří měli odvahu se podepsat, byli proti. Vyjádřilo se 51,4 procenta všech pracovníků. "Seznamy jsme nikam nepředávali. Byla to vnitřní anketa, abychom znali názory lidí,," dodal.
Pokud zastupitelstvo prodej schválí, odbory už podle Forejta nemohou nic dělat. "Musíme začít jednat se Škodovkou, za jakých podmínek by zaměstnanci přešli pod nový podnik," uvedl.
Předáci už dvakrát jednali s vedením Škody, které je oslovilo po vyhlášení pohotovosti. "Tvrdí, že na tom pracují více než dva roky a že město hledá už 30 let, kde vybudovat technickou základnu pro PMDP. A oni, že mají v areálu volné pozemky a bývalou výrobní halu lokomotivky. Ukázali nám studie a řekli, jak to bude vypadat," dodal.
Škodovka by zatím využívala údržbové dílny PMDP. "Po třech letech by se depo postavilo a vše přestěhovalo do Škodovky. Místo je výhodné," řekl Forejt. Škodovka na jednání v PMDP tvrdila, že by po dokončení depa chtěla počet pracovníků údržby zvýšit. "Jako výrobce tramvají a trolejbusů by tam chtěli zřídit také těžkou údržbu, kde by se opravovala vozidla po havárii a dělaly velké prohlídky," dodal.
Zakázka na 29 let má přijít na 12 miliard Kč. Škoda City Service, seskupení firem kolem Škody Transportation, by převzala lehkou údržbu, čímž se mají podle náměstka primátora Martina Zrzaveckého (ČSSD) snížit náklady PMDP. Plzeň by platila Škodovce ročně 240 milionů Kč za servis vozů, nyní jsou náklady o osminu vyšší, a k tomu splátky za stavbu depa, které přijde na téměř 1,5 miliardy Kč.
Autobusové a trolejbusové depo v centru je v havarijním stavu a vozidla se tam nevejdou. Tramvaje by se přestěhovaly z depa Slovany.