Zájem spotřebitelů o růžová vína roste. Jejich spotřeba v ČR meziročně vzrostla o čtvrtinu. Odborníci očekávají, že tento trend bude pokračovat i letos.
Podle jednatele společnosti Vinné sklepy Lechovice Ivana Kalaše je obliba růžových vín módní záležitostí posledních let. "Lidé si chtějí vyzkoušet něco nového. Růžové víno má příjemné aroma červeného vína a chuť bílého. Ale zaznamenáváme i poptávku po růžových sektech," uvedl Kalaš. Podle něj spotřebitelé vítají možnost konzumace lehčích vín s nižším obsahem alkoholu.
Podle ředitele Vinařského fondu Jaroslava Machovce mají tuzemská růžová vína vynikající kvalitu, což se odráží na jejich popularitě u spotřebitelů. "Naši vinaři vycházejí poptávce trhu vstříc a odvádějí opravdu vynikající práci, což můžeme sledovat například na domácích a hlavně mezinárodních soutěžích, odkud vozí stále více medailí," uvedl Machovec.
Růžová vína mají v ČR dva sezonní vrcholy. První začíná v květnu a přetrvává do letních měsíců, kdy růžová vína podle odborníků plní roli lehkého nápoje pro slunečné dny. Druhým vrcholem sezóny je listopad a období Svatomartinských vín, kdy spotřebitelé ochutnávají nový ročník a seznamují se s růžovými víny. Také produkce vín prodávaných pod značkou Svatomartinské rok od roku roste.
Produkce tuzemských vinařů a podíl růžových vín na celku: 2009 2010 2011 Celkem ČR 570 000 hl (100 %) 390 000 hl (100 %) 670 000 hl (100 %) Modré hrozny 205 200 hl (36 %) 124 800 hl (32 %) 241 200 hl (36 %) Růžová vína 28 700 hl (cca 4,5 % z celku, cca 14 % z modrých hroznů) 26 208 hl (cca 6,7 % z celku, cca 21 % z modrých hroznů) 43 416 hl (cca 7 % z celku, cca 18 % z modrých hroznů)
Zdroj: Svaz vinařů ČR