Za zrušení účtu se platí, a ne málo!

27.01.2004 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Na rozdíl od většiny bank v zahraničí si české banky účtují poplatek za zrušení účtu. Jeho výše se pohybuje v řádu několik set korun. Poplatek omezuje možnost klientů vybrat si svobodně banku, která je pro něj výhodnější.

Zrušit účet v bance není jen tak. Zatím, co za založení účtu si banky neúčtují nic, za jeho zrušení většina z nich vyžaduje tučné poplatky. Odejít od banky se většinou klientům hodně prodraží. Přejít k jiné bance ho tak může vyjít i na několik set korun. A k tomu je ještě třeba připočítat poplatky, které zaplatí za zrušení všech trvalých příkazů či SIPA. Navíc celá se může celá procedura táhnout i několik měsíců, zvláště má-li klient k účtu mezinárodní platební kartu a to má dnes již téměř každý.

Banky většinou argumentují tím, že zrušení účtu je administrativně náročná záležitost, a poplatek slouží ke krytí nákladů, které ze zrušení účtu vyplývají. Stejnou administrativní náročnost jako zrušení účtu má však i založení účtu a to je u všech bank zdarma. Proč? Protože banky chtějí k sobě nalákat co nejvíce nových klientů. Většina bank v ČR, poskytujících služby běžným střadatelům, žádá při zrušení účtu zaplacení poplatku, a to v rozmezí 150 - 400 Kč. V sazebnících některých bank uveřejněných na jejich webových stránkách se navíc ani o tom, že poplatek za zrušení účtu existuje nedočtete. Zkrátka zde není uveden. Ale jakmile přijdete do banky s tím, že si chcete účet zrušit, je vám naúčtován.

Jak již bylo výše řečeno, samotný poplatek za zrušení účtu není to jediné, co klient zaplatí v případě, že se rozhodně bankovní ústav opustit a přejít jinam. Pokud klientům z účtu odcházejí pravidelné platby, zaplatí u bank také poplatky za zrušení trvalých příkazů, SIPA či inkasa. Zrušení jednoho trvalého příkazu i SIPA stojí u většiny bankovních domů od 20 do 50 korun. Pouze u některých bankovních domů je to levnější, ale pouze v případě, že klienti ke zrušení příkazů využijí kanály přímého bankovnictví.

Podívejme se nyní konkrétně, jaké poplatky v současné době banky účtují fyzickým osobám za zrušení účtu a trvalých příkazů včetně SIPA (stav k 26. 1. 2004).

Banka

 

Zrušení

 

běžného  účtu

 

Zrušení trvalého příkazu

 

na pobočce

 

elektronicky

 

Citibank

 

150 Kč

 

40 Kč

 

40 Kč

 

Česká spořitelna

 

300 Kč

 

30 Kč

 

zdarma

 

ČSOB

 

200 Kč

 

30 Kč

 

30 Kč

 

eBanka

 

200 Kč

 

30 Kč

 

30 Kč

 

GE Capital Bank

 

200 Kč

 

30 Kč

 

30 Kč

 

HVB Bank

 

400 Kč

 

50 Kč

 

zdarma

 

Interbanka

 

200 Kč

 

30 Kč

 

30 Kč

 

Komerční banka

 

250 Kč

 

30 Kč

 

30 Kč

 

Poštovní spořitelna

 

200 Kč

 

20 Kč

 

20 Kč

 

Raiffeisenbank

 

300 Kč

 

30 Kč

 

zdarma

 

Volksbank

 

250 Kč

 

30 Kč

 

30 Kč

 

Živnostenská banka

 

100 Kč

 

30 Kč

 

15 Kč

 


S novinkou přichází na český bankovní trh Komerční banka. Od 1. února ruší poplatek za zrušení běžného účtu. Podle informací, které v neděli uveřejnila ČTK, se rozhodla Komerční banku následovat také Citibank, která ohlásila zrušení poplatku o měsíc později. Že by to byly první vlaštovky? Až čas ukáže, zda je budou i ostatní banky následovat. Za zrušení účtu již dnes neúčtuje nic například Dresdner Bank, která se ovšem orientuje na movitější privátní klientelu.

Dalším, co musí klient udělat, chce-li zrušit svůj účet, je zrušit všechny kanály přímého bankovnictví, které k účtu má. Výpověď musí být provedena písemně na pobočce banky. Naštěstí je tato služba ve většině případů zrušena zdarma.

Dnes má snad každý k účtu minimálně jednu platební kartu. Kvůli tomu tomu nemohou banky zrušit účet ze dne na den. Je totiž nutné počkat na zúčtovaní všech platebních transakcí provedených platební kartou u obchodníka třeba na druhém konci světa. Stává se, že v podmínkách smlouvy o běžném účtu se stanovuje lhůta až 45 dnů, která běží ode dne podání žádosti o zrušení účtu do okamžiku, kdy banka konto definitivně zruší. Kartu musí klient odevzdat okamžitě při podání žádosti o zrušení účtu na pobočce banky. Definitivní tečku za svým starým účtem může klient udělat většinou až za jeden měsíc.

Jak již dříve uvedlo Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, klienti se cítí být existencí poplatků za zrušení účtu poškozování. Poplatky jim totiž znemožňují svobodný výběr banky. "Pokud by spotřebitel ušetřil na poplatcích u konkurenční banky 30 Kč měsíčně, ale musel by za zrušení stávajícího účtu uhradit 300 Kč a většinou i poplatky za zrušení trvalých příkazů a inkas, a připočteme-li i další starosti se změnou účtu, tak se většina klientů bank ke změně neodhodlá," uvedla tisková mluvčí SOS Ivana Picková a dodala: "Spotřebitelé tak nedobrovolně zůstávají věrní jedné bance."

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky se podle informací uveřejněných v jejich tiskové zprávě z 28. srpna 2003 domnívá, že placení poplatků za ukončení smlouvy o vedení účtu omezuje právo spotřebitele na výběr banky a ohrožuje tím konkurenci mezi jednotlivými bankami. Většina spotřebitelů raději setrvá u jedné banky, aby nemusela platit poplatky při přechodu k jiné bance, a to i když mu nová banka nabízí výhodnější podmínky. Nikde navíc nezíská jistotu, že nová banka zanedlouho nezdraží nad úroveň staré. Placení tohoto poplatku je pro spotřebitele omezující. SOS se proto koncem srpna obrátilo na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s žádostí o přezkoumání, zda účtování poplatku za zrušení účtu neohrožuje hospodářskou soutěž mezi bankami.

Autor článku

Renata Pražáková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ