Stavba R7 začala před 50 lety a první úsek z Ruzyně k Makotřasům se otevřel v roce 1964. Stavba pomalu postupovala směrem na Chomutov až do konce 80. let a v roce 1989 se zastavila u Slaného, po celkových 18 kilometrech. Dalších 20 let se stavěly už jen obchvaty, které vyvedly dopravu z měst a vesnic, ale na mapě zůstávalo z R7 stále jen torzo. Až v roce 2009 se otevřely na střední části silnice dva krátké čtyřpruhové úseky. Obchvaty jsou ovšem postavené tak, aby je bylo možné relativně levně přeměnit na rychlostní silnici, a ŘSD toho teď chce začít využívat.
Na začátku dubna si ŘSD zadalo přípravu projektu na rozšíření dvou úseků u Chlumčan a Panenského Týnce, které z obou stran navazují na už hotový čtyřpruhový obchvat Sulce. "Stavbou obou úseků by opravdu vznikl souvislý čtyřproudový úsek od hranice Ústeckého kraje po křižovatku Louny-východ o délce zhruba deseti kilometrů," řekla ČTK Ledvinová. Tvorba veškeré dokumentace a vyřešení pozemkových vztahů by podle odhadu ŘSD stály zhruba 30 milionů korun. Samotné stavby by měly dohromady vyjít na asi miliardu a půl, odhadlo ŘSD už dříve.
Prostřední úsek je hotový už od roku 2009, má jen 2,5 kilometru. Je sice čtyřproudý, formálně je ale stále silnicí první třídy. To znamená, že maximální rychlost je pořád 90 kilometrů za hodinu, ale málokdo to dodržuje. Místo si proto oblíbili i dopravní policisté, kteří vloni zveřejnili výsledky jedné takové kontroly - z 92 změřených aut nedodržovalo povolenou rychlost 74, tedy přes 80 procent.
Změní to zřejmě až stavba dvou okolních úseků, zároveň sem ale pravděpodobně nebudou smět auta bez dálniční známky. "Na rychlostních silnicích se obvykle zpoplatňují úseky mezi mimoúrovňovými křižovatkami. Takový úsek by tím vznikl, o jeho zpoplatnění ale musí rozhodnout ministerstvo dopravy," dodala Ledvinová.
Kdy se stavět začne, zřejmé zatím není. "Reálnost výstavby výše uvedených úseků vyplyne z Dopravní sektorové strategie, jejíž zpracování zajišťuje ministerstvo dopravy," uvedla Ledvinová.
Na rozšíření obchvatu Loun a na úsek u Postoloprt už byly dokonce vybrané stavební firmy, v roce 2010 ale projekty zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta.
Skutečně rozestavěný je tak zatím jen 15,8 kilometru dlouhý koncový úsek přímo u Chomutova, který by se měl otevřít v roce 2013. Až se otevře, napojí se na už hotových 6,3 kilometru u průmyslové zóny Triangle, takže bude delší než úsek R7 u Prahy. Celkem má stavba stát asi 4,5 miliardy korun.
Aktuální stav silnice R7: Úsek délka stav rok poslední změny Praha-Slaný 18 km hotovo, potřebuje už ale opravy 1989 Slaný-hranice krajů 16 km projekt 2008 hranice krajů-Panenský Týnec 4 km příprava projektu 2012 Panenský Týnec - Sulec 2,5 km hotovo 2009 Sulec - Louny 4 km příprava projektu 2012 obchvat Loun 7 km příprava stavby, zastaveno 2010 Louny - Postoloprty 13 km nepřipravuje se 2009 Postoloprty - Bítozeves 3,8 km příprava stavby, zastaveno 2010 Bítozeves - Vysočany 6,3 km hotovo 2009 Vysočany - Droužkovice 9,4 km rozestavěno, otevření červenec 2013 2010 Droužkovice - Nové Spořice (Chomutov) 6,4 km rozestavěno, otevření květen 2013 2010
Zdroj: ŘSD