"Nově renovovaná přeshraniční trať znovu přispěje k propojení našich zemí a stane se také vyjádřením našich přátelských vztahů," uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Kromě vzájemného železničního propojení významných mezinárodních letišť v Praze, Mnichově a Norimberku je cílem dohody vytvoření konkurenceschopné nabídky pro kyvadlovou a turistickou osobní dopravu a v neposlední řadě i zvýšení kapacity dopravní cesty pro rostoucí nákladní dopravu.
Železniční spojení mezi Prahou a Mnichovem je součástí evropské páteřní sítě TEN-T. Původně ministerstvo dopravy podle Nováka uvažovalo o tom, že by páteřní železnice vedla severní trasou přes Cheb a Norimberk, ale na základě dohod v rámci česko-bavorského memoranda upřednostnilo variantu Plzeň-Domažlice-Mnichov. Po dokončení projektu by se podle Vykydala snížila dojezdová doba z Prahy do Mnichova na zhruba tři hodiny. Nyní se běžně pohybuje kolem pěti hodin.
Na projekty prioritních evropských sítí (Core Network) je možné přednostně čerpat prostředky z evropských fondů, projekty ale zároveň musí být dokončeny do roku 2030. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podle svého mluvčího Pavla Hally počítá s modernizací jižní větve III. koridoru do roku 2017.