Kontroloři se zaměřili na zdánlivě malé zakázky, kterými však ročně v součtu protékají miliardy korun. Jde o peníze na opravy silnic, které často ŘSD zadávalo buď přímo jediné firmě bez soutěže, nebo jen pětici vyvolených. Celkem se zaměřili na 30 zakázek z 572, které ŘSD loni na opravy silnic prvních tříd vypsalo.
"U 29 zakázek bylo z rozdílných důvodů konstatováno porušení zákona o zadávání veřejných zakázek," řekla deníku Andrea Volaříková z tiskového odboru ministerstva dopravy.
ŘSD nechce ještě výsledky auditu komentovat. "Řízení zatím není ukončené, proto se k tomu nebudeme v tuto chvíli podrobně vyjadřovat," sdělila listu mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Detaily zatím ministerstvo dopravy tají. Kontrola ještě není definitivně u konce, ŘSD totiž dostalo druhou šanci podat námitky k Výboru SFDI.
Deník má k dispozici výtah zprávy, kterou bude Výbor SFDI tento týden projednávat. Podle ní navíc hrozí nebezpečí, že by mohly finanční úřady při kontrole najít porušení rozpočtové kázně a ŘSD by pak muselo peníze vracet. Nejde přitom o žádná drobná administrativní pochybení, podle kontrolorů je špatně vytvořený už systém na zadávání zakázek.
Audit SFDI může posloužit ministru dopravy Pavlu Dobešovi jako důvod pro odvolání Poruby, který je posledním ze tří mužů bývalého ministra dopravy Víta Bárty (VV) v rezortu dopravy, napsala dnešní MfD.