Školení nařizuje přechodné ustanovení zákona o oběhu bankovek a mincí. "Zavedení povinnosti je kontraproduktivní a je zbytečnou administrativní zátěží pro podnikatele. Nepřímo tak napomáhá k likvidaci oblíbené služby poskytované spotřebitelům, a to především na venkově," uvedl Juračka.
Odhadl, že proškolení několika tisíc zaměstnanců v kurzech, které budou mít certifikát České národní banky, by obchodníky vyšlo řádově na miliony korun. Podle něj přitom obchodníci už nyní pokladní a prodavače učí rozpoznávat bankovky.
Díky takzvané službě cashback se klienti bank pohodlně dostanou k penězům při nákupu v supermarketu či hypermarketu a nemusí hledat bankomat své banky. Z jejich bankovního účtu se odečtě zároveň platba za nákup i vybrané peníze.
Objem loňských výběrů prostřednictvím služby cashback podle statistik Sdružení pro bankovní karty (SBK) narostl oproti předchozímu roku o polovinu na 430 milionů korun při 365.925 výběrech.
Úměrně rostoucí popularitě služby cashback narůstá i počet míst, kde lze tuto službu požadovat. Zatímco v roce 2009 jich bylo 3899, loni se jejich počet zvýšil na 5368. Nejčastěji lze takto vybrat peníze u velkých obchodních řetězců nebo čerpacích stanic. Horní hranice výběru je limitována 1500 korunami.